FANDOM

Йорж – це найпопулярніша риба у молодих рибалок. Йоржів так прозвали за дуже гострі колючки. Ці колючки не просто колються. Після уколів ранки довго сверблять і ниють, що рибалка повинен мати на увазі, бо найменшого необережного доторку до расперившемуся ершу достатньо, щоб отримати кілька болючих уколів.

У кулінарії йорж цінна риба. Юшка з йоржів має неповторний смак. Любителі цього божественного страви вважають, що без йоржа вуха — не вуха, а юшка. Йоржів чистити і відмивати від слизу не слід, потрібно їх тільки випатрати, видалити зябра, щоб не було гіркоти.

Опис Редагувати

Йорж

Йорж

Йорж звичайний — Gymnocephalus cernuus (Linnaeus, 1758) (синоніми, застарілі назви, підвиди, форми: Perca cernua, Acerina vulgaris, Acerina сегпиа, Acerina fischeri, Acerina Сzekanowskii, Acerina сегпиа essipovi) вид риб з сімейства окуневих.

Забарвлення сіро-зелена на спині з меланиновыми бурими плямами на боках, які є також на спинному і хвостовому плавцях. Тіло коротке, стисле з боків, його висота становить 20-30% довжини тіла. Тупе рило. Рот невеликий, в нижній частині. На щелепах щетінковідниє зуби, іклів немає. Голова гола, на ній великі порожнини сенсорної системи. Предкрышка на задньому краї має 5-10 шипів, на нижньому — 3. Крышечная кістка забезпечена сильним шипом. Сильні колючки є в черевних плавцях, і дві сильні колючки в анальному. Груди часто не покрита лускою. По складу тіла йорж нагадує окуня, але спинні плавці в нього з'єднані. На зябровій кришці йоржа шипи. Колір тіла йоржа сіро-зелений з темними цятками. Черево йоржа світле. Іноді у забарвленні є жовтизна.

Підвиди не виділяються, але багато авторів відзначали високу географічну та екологічну мінливість йоржа. Йорж звичайний може гибридизироваться з окунем і йоржем дунайським. При гібридизації йоржа з окунем гібриди мають проміжні риси будови батьківських форм, але зазвичай за зовнішнім виглядом ближче до материнського виду, ніж до батькового. Такі гібриди ростуть швидше йоржа і окуня і є більше пристосованими до несприятливих значень температури, забруднення води, краще переносять голод. При цьому гібриди чоловічої статі стерильні (не можуть давати потомство), а гібриди жіночої статі можуть давати потомство із чоловічими особинами як йоржа так і окуня.

Розповсюдження і місця проживання Редагувати

Широко поширений у Євразії вид від Англії і Франції на заході до Колими включно на сході. Північна межа проходить майже по узбережжю Північного Льодовитого океану, крім Північної Таймиру і Північного Ямалу. Є у водоймах по атлантичному узбережжю Скандинавії, Північній Англії та Ірландії; повсюдно у водоймах басейнів Північного, Балтійського, Білого, Баренцева, Чорного і Каспійського морів в Європі, а в Сибіру — в басейнах річок Північного Льодовитого океану. Йоржа немає в Іспанії, Італії, Югославії, у Криму, Закавказзі. Раніше мешкав в басейні Аралу, тепер зник. У Сибіру південна межа поширення йоржа проходить по верхів'ях річок, що течуть на північ. Немає його в Байкалі (але є в Ангарі), в басейні Амура і по всьому тихоокеанському узбережжю, немає і на Чукотці.

Поширення та місця проживання йоржа

Поширення та місця проживання йоржа

В останні роки спостерігається розширення ареалу йоржа: він з'явився в Боденському озері, проник на північ Англії і Шотландії. До того ж в середині вісімдесятих ХХ століття йорж був випадково інтродукований, ймовірно з баластной водою суден в річку Сент-Луїс (США), що впадає у Верхнє озеро (система Великих озер). Тут утворилася постійна популяція, яка на початку дев'яностих поширилася на дельтові ділянки деяких інших річок, що впадають у Верхнє озеро. Також йоржа знайшли і в озері Гурон.

Живе в озерах, річках, водосховищах, дельтових районах річок і опріснених затоках морів. У водоймах тримається в придонних горизонтах як прибережній зарослевой зони, так і в профундали відкритої зони озер, у водосховищах піднімається і в пелагиаль.

Як і окунь, йорж воліє триматися місць зі слабким плином. Він переважно мешкає у великих затоках річок, річках, озерах. Любить прохолодну воду, тому вибирає ями, глиниста, піщане, або кам'янисте дно. Тримається в тіні від дерев і береги. Йорж риба виключно донна і зловити його в півводи або тим більше по верху практично неможливо. Товстого шару мулу йорж намагається уникати і дотримується в основному твердого дна.

Вік, розміри, нерест Редагувати

Максимальний розмір йоржа — 18,5 см, маса 208 р. Є вказівки, що в деяких випадках він може досягати ваги 500 м і 27 см довжини при максимальному віці 15 років. У більшості водойм в уловах переважає дрібний йорж. Росте йорж повільно, проте в хороших умовах проживання (термічного режиму, кормової бази) темп його зростання різко збільшується. На півдні йорж зростає швидше. Так, у Дніпрі в віці 1 року він досягає довжини 10 см, а у віці 5 років має максимальний розмір 15 див. У карельських озерах у віці 1 рік йорж не досягає і 4 см довжини, а максимальний розмір 13 см має у віці 13 років. Іноді, втім, зустрічаються екземпляри довжиною більше 20-ти сантиметрів і масою навіть більше 200 грам. Найбільші екземпляри йоржа ловляться в Обі, Обської губи, Єнісеї.

У більшості водойм йорж — короткоцикловый вигляд. Великі відмінності в темпі зростання визначають і відмінності в термінах дозрівання. Статева зрілість настає на 2-4 роки при довжині 9-12 див. Абсолютна плодючість дорівнює 2-104 тис. ікринок в залежності від розміру самок. Нерест тривалий і порційний, з квітня по червень выметывается до 3 порцій ікри. Строки нересту і температура води, при якій він відбувається, варіюють у водоймах різних широт: 1 порція — при 4-9° С, 2-я — при 11-13° С і 3-я — при 18-20° С. Нерест зазвичай відбувається на піщаних і кам'янистих грунтах, іноді на рослинності і коренях дерев на глибині 0,5-3,0 м. Інкубаційний період займає 5-6 діб при температурі 15-16° С і до 4,5 діб при 20° С. Размерличинок при выклеве 3,8-4,3 мм, перехід до активного харчування в придонному горизонті — у віці 11 діб при довжині 5,5 мм.

Спосіб життя Редагувати

Спосіб життя йоржа

Спосіб життя йоржа

Йоржа сміливо можна назвати холодноводной рибою, навіть більш ніж окуня. Звідси зрозуміла його прихильність до глибоких місцях, особливо в літню спеку. І чому він рибка сутінкова — теж стає ясно. Часто йорж ловиться і вночі, але все-таки літні сутінки — це його час. Йорж хоч і любить чисту воду, але цілком стерпно живе і в самих брудних міських річечках у розведеній таблиці Менделєєва.

Взимку йоржа легше зловити в гирлах струмків і річок. Там і корми побільше і кисню. Туди ж взимку виходить на годівлю і минь — основний ворог йоржа. Йорж — риба зграєва і навіть осілий. Тільки сильний прогрів води і паводки на річках можуть зігнати його з насидженого місця. По перволедью йоржа, як, втім, і іншу рибу, частіше можна зустріти на мілині, але чим суворіша зима стає, чим міцніші і товщі лід, тим більше шансів зловити його на більш глибоких місцях, а до середини зими він остаточно скочується на глибину.

Йорж — ненажерлива риба. Вважається хижаком, хоча іноді (але вкрай рідко) не проти поласувати рослинною їжею. В його раціон харчування входять черв'яки, безхребетні, дрібні молюски, личинки комах, ікра і тільки що вилупилися мальки інших риб, завдаючи цим шкоди їх популяцій. За йоржем в свою чергу полюють більш великі риби. Будь йорж побільше він міг би скласти конкуренцію окуні. Йорж не перестає годуватися весь рік, і цим цінна для любителів зимової риболовлі. Навесні йорж, передчуваючи свій метання ікри і чужий, виходить з глибин до берегів, і починає ловитися так і такого розміру, що не соромно показати людям.

Навесні йорж починає готуватися до продовження роду. Нереститься він у віці 2 — 3 років, ікрометання розтягнуто за часом: як нова порція ікри дозріває, так самка її і метає. А тому метання ікри може тривати півмісяця-місяць. Основний метання ікри проходить у травні при температурі води від 10 градусів і вище на кам'янисто-піщаному хрящуватому дні. Для нересту йорж вибирає більше глибокі місця, ніж плотва і щука.

Побутує помилкова думка, що саме своїм колючим оперенням зобов'язаний йорж того, що більш великі хижаки його не особливо шанують. Йоржа з задоволенням їдять будь-хижі риби. Багатьом доводилося ловити на донки на попався на гачок йоржа і судаків і щук і навіть окунів.

За типом живлення йорж — типовий бентофаг, дуже пластичний у виборі корму. Улюбленою його стравою є личинки хирономид і гаммариды, але при їх нестачі у водоймі він легко переключається на інші види корму, тим більше, що асортимент його кормових організмів включає всі форми бентосу, зоопланктону і рибну їжу (ікра і молодь риб). З віком збільшуються розміри споживаних їм організмів, найбільш великі особини стають хижаками.

Ловля йоржа Редагувати

Ловля йоржа

Ловля йоржа

"Ловля йоржів" захоплююча, хоч і трохи нудне. Якщо вам відомо місце стоянки йоржа, то не складе великої праці наловити йоржів велика кількість. Про рибалку йоржів можна сказати, що це механічне заняття "зловив-вийняв". Проте вміння обрати найкраще місце, де тримається йорж, є вирішальним для успішної риболовлі. Буває, один рибалка тягає йоржів одного за іншим, а його товариш, який сидить всього в декількох метрах від нього, залишається з нульовим результатом.

Ловлять йоржів протягом усього року, але найбільш вдало восени, коли йоржі збираються у величезні зграї на ямах. При деякій вправності одного шматочка хробака буває достатньо, щоб спіймати кількох йоржів. Клювання буває настільки жадібним і риба заковтує насадку так глибоко, що витягти гачок без відповідних пристосувань буває нелегко. Нерідко випущений у воду йорж повторно "сідає" на гачок. Якщо протягом 10-15 хвилин клювання немає, отже, йоржі тут відсутні і їх потрібно шукати в іншому місці. Для лову йоржів використовують в основному вудку, оснащуючи її так, щоб приманка знаходилася біля дна. Найкраще йорж клює на злегка розчавленого дощового черв'яка, хоча зовсім не відмовляється від мотиля та інших приманок. Для початківця рибалки це найдоступніший об'єкт лову, а ось досвідчених рибалок йоржі часто виводять з себе своєю настирливістю, будучи перешкодою в лові інших видів риб. В "помсту" вони часто використовують його у вигляді насадки при лову миня, судака, рідше щуки і окуня.

Найкраще клює йорж навесні, восени і ранньою зимою — саме в цей період у нього починається жор, і риба бере практично будь-яку наживку. Зазвичай ловити рибу в ці періоди часу року слід вранці і ввечері, але буває лов і серед дня, а влітку — переважно вночі, так як в цей час буває прохолодно, а йорж риба нічна. Ловитися йорж без особливих труднощів, на звичайну вудку. Підгодовувати його не потрібно. Він дуже ненажерливий. Його улюблена приманка черв'як, але гарною наживкою є також мотиль у зимовий час, личинка комара. Йорж – риба жадібна до їжі. Коли при перепаді тиску перед зміною погоди інші риби залягають на дно, то ця риба продовжує шукати собі їжу і робить це так жадібно і швидко, що при цьому заковтує гачок дуже глибоко. Витягуючи гачок, потрібно постаратися не вколоти пальці рук, так як йорж, піднятий на поверхню, ощетинивает свої колючі плавники і при необережному поводженні може заподіяти болючий укол. Але, незважаючи на це, найприємніші враження гарної риболовлі, залишить смачна юшка з йоржів, зварених прямо на березі озера, на багатті.

З-за низького темпу зростання, великий конкуренції в живленні з цінними промисловими рибами, а також з-за великої шкоди, завданої рибному господарству винищенням ікри та молоді, йорж у всіх водоймах вважається небажаною (смітної) рибою і не охороняється від винищення.

См. також Редагувати

Випадкова вікі