FANDOM

Клепець.jpg

Клепець

Клепець (Глазач), дуже схожий на синца, проте легко відрізняється від нього за кількома ознаками. Дуже великі і видатні очі з сріблястою радужиной складають головний ознака цієї невеликої риби, яка за формою тіла і надзвичайно довгим заднепроходному плавника все більш підходить до синцу, але легко відрізняється від останнього більш крупною лускою і товстим, тупим носом. Глазач дуже сплюснут з боків, так що вишина його тіла в чотири рази більше товщини; ніс у нього трохи видається над ротом кілька зверненим донизу; діаметр ока дорівнює однієї третини довжини голови; в заднепроходном плавці 40-43 променя. Кольором він теж підходить до синцу; спина у нього червонувато-бура з сильним блакитним відливом; боки тулуба і черево сріблясто-білі; всі плавці сірувато-білі, до вершини чорнуваті. Величиною глазач навіть поступається останньому і звичайно має не більше 30 см довжини і 400 г ваги; тільки в дуже рідкісних випадках він досягає 1 кг [1]

Розповсюдження Редагувати

Досить численний до Дону, в річках Чорноморського басейну; у Дніпрі, Дністрі, Бузі, також в головних їх притоках — Прип'яті, Пеле та ін.- глазач зустрічається досить рідко; в Дніпрі, наприклад, трапляється трохи частіше рибця і вирезуба. За свідченням С. Н. Алфераки, глазач зовсім не зустрічається в Азовському морі. В ріки Балтійського моря ця риба, ймовірно, встигла проникнути лише в дуже недавній час. Три рибака одноголосно стверджували проф. Кесслеру, що в р. Тигоде, лівій притоці Волхова, живе риба дуже схожа з синцом і відрізняється від нього товстим рилом, великими очима, і називали її клепцом. За дослідженнями Варпаховського, глазач з'явився в Волхові на початку 60-х років з Волги через Тверцу та Мету, але зустрічається в Волхові ще в незначній кількості. У Волзькому басейні глазач водиться у великій кількості, починаючи майже від витоків Волги, саме озера Селігер, також в усіх головних і другорядних притоках, а крім того, у найближчих частинах Каспійського моря. Вже в Казанської губі глазач водиться в більшій кількості, ніж сапа, тобто синець (Аbr. ballerus). Останнім часом він був знайдений також в Туркестанському краї, саме в пониззі Сир-Дар'ї, чому, а також за аналогією з Каспійським, треба вважати, що він живе і в Аральському морі. У Сибіру глазач зовсім не зустрічається.

Спосіб життя Редагувати

Риба ця звичайно дотримується скороминущій і глибокої води і тому не зустрічається в невеликих річках і заливних озерах;у нижній Волзі вона теж живе виключно в протоках і ніколи не заходить в єрики й ільмені. Влітку збираються у величезній кількості на узбережжі і в «чернях», восени звідси йдуть на зимівлю у Волгу; цей осінній вихід, мабуть, значніше весняного. Ймовірно, прозимовавшие глазачи навесні йдуть далі вгору і, выметав ікру, знову повертаються до гирла річки і в «черні». У верхів'ях Волги ця риба зустрічається, проте, цілий рік.

Живлення Редагувати

Риби дуже часто пересуваються великими групами. У раціон клепца входять комахи та їх личинки, черв'яки, молюски, особливо маленьких двостулкових черепашок з роду Cyclas

Нерест Редагувати

За спостереженнями Рузського (в р. Свіяги), глазач нереститься дещо пізніше ляща. Ймовірно, місцем нересту він вибирає найбільш глибокі і швидкі місця річки і метає ікру величезними зграями, але взагалі як нерест, так і образ життя цієї риби ще досить маловідомі, тим більше, що глазач, подібно синцу, належить до малоцінних риб.

Ловля клепца Редагувати

За смаком м'яса він стоїть трохи вище синца, зате псується швидше інших коропових риб. У нижній Волзі їм звичайно зовсім нехтують, і тому головний лов його виробляється в середній і верхній Волзі, де він, мабуть, водиться в більшій кількості, ніж синець.

Їжа глазача складається з комах, червів та молюсків, особливо маленьких двостулкових черепашок з роду Cyclas. Навесні в особливості глазачи зустрічаються в Волзі такими величезними табунами, що нерідко трапляється захопити неводом у одну тоню по кілька тисяч штук. На вудку трапляється досить рідко, виключно після нересту — в червні. Клювання її схожий з кльовом ляща, тобто глазач також тягне поплавок в бік. Вудять його звичайно з дна, на черв'яка.

Примітки Редагувати

  1. Сабанєєв Л. П. Життя і ловля прісноводних риб.- Вид.: Ексмо, 2010.
ПОР Риби
Вугор європейськийГоловеньДніпровська марена‎ЄлецьЖерехКарасьКерченський оселедець‎КлепецьКороп •‎ КраснопіркаЛіньЛящМиньОкуньПіскарПлоскирка‎СазанСеврюгаСтерлядьТовстолобикУклейкаФорельЧехоняШпрот європейськийЩукаЯзь

Випадкова вікі