FANDOM

Нерест – особливий період у житті мешканців водойм, який обумовлений наявністю сприятливих умов у місці проживання. На нерест риби впливають багато умов, в першу чергу – температура води у водоймі. Для кожного виду риби діапазон температур свій. Якщо температура несприятлива – вода дуже тепла, або, навпаки, занадто холодна, – нерест може взагалі не початися, або пройти частково. Від різкої зміни температури води може загинути і выметанная ікра, і вже з'явилися мальки.

Час нересту і запліднення Редагувати

Нерест
У більшості наших прісноводних риб нерест проходить з весни до початку літа: у квітні нереститься щука, з середини і до кінця травня – окунь, судак, лящ, карпо, карась. А ось нерест лососевих, наприклад форелі, проходить з кінця осені до початку зими. В саме ж холодну пору року – з середини грудня до середини січня – проходить нерест холодолюбивого миня.

Кожен вид риби для нересту йде на спеціальні місця – нерестовища. Деякі риби (прохідні) для нересту йдуть з моря в річки (лососеві, осетрові) або з річок у моря (річковий вугор). Нерест щуки, коропа, ляща, судака проходить переважно в заплавах річок, на трав'янистих мілководдях. У багатьох риб під час нересту з'являється шлюбне вбрання.

Плодючість у риб різна і виражається в тому кількість ікринок, яку викидає середньостатистична самка. Самка карпа, наприклад, відкладає до 3 млн ікринок, а сома – всього 500 штук. Вчені-іхтіологи встановили, що у карпа 97% мальків не доживають до трирічного віку, причому 93% ікринок гине протягом перших 7-10 діб після викидання, – їх з'їдають інші риби, земноводні, водоплавні птахи, їх зносить течією. Інший раз, виживає лише одна особина з тисячі.

Чому ж так відбувається? Справа в тому, що різні види риб по-різному ставляться до выметанной ікрі: або забувають про неї, або охороняють, проявляючи турботу. Ті види, що не проявляють турботи про потомство, як правило, відкладають ікру з «запасом», а турботливі батьки, такі як соми і окуні, оберігають свої кладки. Крім того, деяким видам риб притаманний порційних нерест, який розтягується в часі, що також допомагає виживанню потомства. Разовий нерест характерний для щуки, осетра, окуня. Порційний – для коропа і карася.

Порушення традиційних місць нересту в результаті забруднення господарсько-побутовими стоками, будівництва гідротехнічних споруд призводить до скорочення чисельності багатьох, у тому числі цінних видів риб.

Як відбувається нерест Редагувати

Самки виметивают ікру на дно, в воду або на рослини, а самці запліднюють її насіннєвий рідиною, що міститься в молоці. Одну самку щуки супроводжують на нерест 3-7 самців. Лящі нерестяться на світанку: вибравши місце, пара лящів починає плавати по колу діаметром 4-8 метрів. Під час руху риби б'ють хвостами по воді, розсіюючи ікру, яка опускається на водорості. Самка сома перед нерестом викопує передніми плавниками заглиблення в субстраті, куди і відкладає ікру. Пара сомів охороняє свою кладку до выклевывания мальків. Представники деяких груп (наприклад, лососеві) після викидання ікри гинуть. Їх тіла стають кормовою базою для мальків.

Не тільки люди, ссавці і птахи, але й риби приваблюють партнерів, виділяючи спеціальні хімічні речовини – феромони, а також сигналізують про свою готовність до нересту певними позами, специфічними рухами, особливої шлюбної забарвленням, будівництвом гнізда і т. д. В різних риб ікрометання відбувається по-різному. Воно може бути одноразовим, тобто риби одного виду метають відразу всю ікру, іноді це відбувається за кілька хвилин, іноді – годин, іноді – днів. До таких відносяться окунь, єлець, плотва, щука, ряпушка, сиг, осетер та інші. Але більшість риб виметивают статеві родукты порціями, з інтервалами часу від декількох днів до трьох-чотирьох тижнів – це карась, лин, верхівка, йорж, щиповка, голець сибірський, оселедця, чехоня, вусані, шемая та інші. Цікаво, що навіть риби одного виду, потрапляючи в різні географоклиматические умови, можуть змінити одноразовий на нерест порційний і навпаки. Класичним прикладом служить лящ, який в більш теплих районах нереститься порційно, а в північних – одномоментно. Так само поводиться сом. Деякі вчені пояснюють порційністю ікрометання певними фазами Місяця, стверджуючи, що риби протягом місячного місяця чекають потрібну фазу, під час якої і відбувається нерест. Якщо нерест розтягнутий за часом, це не означає, що в цей період риба не харчується (тобто не клює), так як зазвичай риби нерестяться не всі відразу, а з певним віковим групам (вчені називають «нерестової зграєю»). А риби інших віків у цей час харчуються і клюють.

Нерестові міграції Редагувати

Сигнал до нерестовым міграцій дають дозрівають статеві продукти, що змушують риб зніматися з насиджених місць. Морські осілі риби завжди живуть і розмножуються в море, а прісноводні – живуть у річках, озерах і водосховищах. Вони розмножуються в основному в тих же місцях, де постійно мешкають, або поблизу від них. Прохідні риби живуть у морі, а розмножуються в річках, за яким більшість з них проходять сотні кілометрів, долаючи сильні течії, водоспади, пороги та інші перешкоди, що зустрічаються на їх шляху до місць ікрометання. Прохідними рибами називають і тих, які постійно живуть у річках, у прісних озерах, а для розмноження йдуть у море (вугор та ін). Вчені називають нерестові міграції з моря в річки анадромными, а зворотні – катадромными. Класичні анадромные риби є серед лососевих і осетрових. Головний представник катадромных риб – це атлантичний вугор. Напівпрохідні риби живуть в основному в опріснених ділянках моря, а для розмноження входять до річки, не піднімаючись з ним настільки високо, як прохідні. Останнім часом вчені стурбовані збігом місць нересту у багатьох груп риб і порушенням динаміки ходу виробників. Змінилося місце і час нересту у більшості прохідних риб, вони з'являються в нових для себе водоймах, викликаючи подив у рибалок та іхтіологів своїми несподіваними ареалами. На жаль, погіршився і фізіологічний стан риб-виробників, мальків та ікри. Виживання ікри за последие 30 років в середньому знизилася на 50-60 %. Ось чому необхідно дбайливіше ставитися до нерестующим рибам і дотримуватися терміни заборони на рибну ловлю, встановлені місцевої рибоохороні.

Особливості нересту деяких видів риб Редагувати

Температура, при якій відбувається нерест рибРедагувати

Вид риби Температура, °З
Судак 7-8
Плотва 8-12
Чехоня 15-20
Щука 4-13
Сом 16-28
Жерех 6-10
Лящ 11-23
Окунь 9-12
Краснопірка 14-18
Карась 14-19
Карпо 18-20
Язь 5-13
Підуст 10-12

Нерест щуки Редагувати

Віддає перевагу нереститися на прогрітому мілководдя з глибинами до 1 метра. Дно повинно бути тверде, але обов'язково з залишками трави. Протягом повинно бути слабким або відсутнім взагалі. Нерест проходить бурхливо з великою кількістю сплесків. У нересту бере участь одна самка і до десяти самців.

Нерест окуня Редагувати

Ця риба нереститься великими зграями. Причому в одній зграї об'єднуються окуні самих різних розмірів і різного віку. На відміну від щучого нересту у окунів самців бере участь лише в 3-4 рази більше, ніж самок. Ікра выметывается у вигляді стрічки з ікринок і відкладається на водну рослинність.

Нерест язя Редагувати

Нереститься однією з перших риб, за часом приблизно співпадаючи з нерестом риби. У самців голова в період ікрометання покривається невеликими жовтими горбиками. Самців язя в икромете бере участь тільки в два рази більше самок. Метання ікри проходить в один прийом і ікру зв'язку відкладають на підводну траву, затоплені гілки та коріння дерев.

Нерест плотви Редагувати

Ця риба нереститься раніше судака і ляща, але пізніше язя. Самців плотви можна відрізнити від самок з шорсткою висипки, яка виступає у них на лусці. Нереститься плотва в спокійних старицях великими зграями протягом усього дня, але частіше на заході або сході сонця. Збирається плотва в таких великих кількостях тому, що у цієї риби молочників набагато менше икрянников. Нереститься плотва по ранжиру: починають самі дрібні особини і закінчують найбільші.

Нерест судака Редагувати

Цей ікластий хижак воліє для нересту місця з глибинами 1-4 метри. Як і у випадку зі щукою і окунем течії не повинно бути зовсім або вона має бути слабким. Самки нагрібають плавниками з водної рослинності та грунту якусь подобу гнізд і відкладають ікру туди. Після ікрометання судаки ще якийсь час охороняють це гніздо. Що цікаво ще, так це те, що іноді судаковые нерестовища збігаються з місцями нересту ляща і ці риби цілком нормально співіснують.

Нерест ляща Редагувати

Нерест ляща хоч іноді і збігається за часом і за місцем з судаком, але в багатьох випадках нереститься лящ окремо в прибережній зоні з густою підводною рослинністю. Нерест ляща відбувається найчастіше в світанкові години.

Нерест карася Редагувати

Метання ікри цієї риби проходить в кінці весни і на початку літа, коли вода прогріється до + 16-18С . Нерест карася проходить в заростях трави, очерету або між купин. Найчастіше карась відкладає ікру в два-три прийоми з інтервалом в 1-2 тижні. Причому ікру срібного карася можуть запліднити молоки будь-який інший коропової риби. Але від такого симбіозу народжуються тільки самки.

Випадкова вікі