FANDOM

Севрюга.jpg

Севрюга — риба сімейства осетрових, має дуже характерний зовнішній вигляд, завдяки сильно подовженою формою носа або рила, довжина якого становить близько 60% всієї довжини голови. Вусики короткі, без бахроми. У спинному плавці 40-54 променя, в анальному — 22-35. Спинних жучок — 9-16, бічних — 26-43, черевних — 9-14. Бока тіла між рядами жучок покриті зірчастими пластинками. Зябрових тичинок 24-29. Спина зазвичай червонувато-коричневого кольору, боки світліші, черево біле. За своїми розмірами севрюга дещо поступається іншим осетровим, крім стерляді і шипа, які дрібніше. Середня вага севрюги різний в різних річках і водоймах і становить, в середньому, близько 7-10 кілограмів, проте окремі особини досягають довжини більше двох метрів і ваги 80 кг. Граничні розміри, яких цей вид досягав у минулому, за давнім залишків складають 270 см, у ХХ столітті найбільший екземпляр севрюги мав довжину 218 см і масу 54 кг. Звичайні розміри волзької севрюги в кінці 1960-х початку 70-х років минулого століття коливалися від 126 до 152 см і маса від 6,2 до 12,7 кг. Як і всі осетрові, севрюга — довгожитель серед прісноводних риб. За археологічними матеріалами максимальний зареєстрований вік севрюги склав 41 рік, у сучасних риб — 35 років. Азовську севрюгу іноді виділяють у самостійний підвид. Севрюга може утворювати гібриди з двома близькими до неї видами осетрових — стерляддю і шипом. На Каспії севрюга розосереджується в основному уздовж західного узбережжя, на ділянці від Астраханської коси до Апшеронського півострова, зустрічаючись на глибинах від 100 до 300 м. Весни вона поступово мігрує в Північний Каспій, де мешкає на глибині від 3 до 15 м. Основним кормом севрюги в Каспії є акліматизований тут многощетинковый хробак нерєїс, а також ракоподібні. Азовська севрюга живиться черв'яками, бокоплавами, мизидами і дрібною рибою. Міграція в річки починається пізніше, ніж у інших осетрових. В Волгу починає йти на нерест в середині квітня при температурі води 6-9°С, пік ходу — у травні при температурі 10-15°С (яра форма). У червні хід слабшає. Інтенсивність ходу знову зростає в серпні, вересні і жовтні (озима форма). Міграція закінчується в грудні. За чисельністю різко переважає яра форма. Статевої зрілості волзька севрюга досягає у віці 9-12 років (самці) і 11-15 років (самки). Азовська севрюга (р. Дон) дозріває раніше: самці — у 7-8 років, самки — в 9-11 років. Нерестовища севрюги в річках розташовуються нижче, ніж у білуги і осетра. Плодючість волзької севрюги коливається в межах 106-466 тис. ікринок, уральської — від 48 тис. до 950 тис., донський — від 90 до 537 тис. ікринок. Нерест у Волзі розтягнутий з травня по серпень, і відбувається в широкому температурному діапазоні — від 12 до 26°С. Розвиток ікри при температурі 16°С триває 132 ч., при 23°С — 67,5 ч. Після нересту доросла севрюга і выклюнувшаяся молодь не затримуються в річках і скочуються в море. Основні севрюжьи річки — Волга, Урал, Терек, Кура, Дон, Кубань. У 1930-ті роки була зроблена спроба акліматизації севрюги в Аральське море, але вона виявилася невдалою. У XIX столітті ареал поширення цього виду риб був ширший і простягався від Сибіру до західної Європи. За свідченням відомого російського зоолога і знавця полювання і риболовлі Леоніда Павловича Сабанєєва (1844-1898), її можна було зустріти навіть в річках Австрії, Німеччини та Італії. Ймовірно, звідси і походить відоме блюдо італійської кухні, відоме як "Севрюга по-італійськи". Севрюга — найцінніша промислова риба. В промисел осетрових ділить 1-2 місце з осетром. Основний район видобутку — Північний Каспій, де улови севрюги в 70-х роках минулого століття коливалися від 10 до 13,2 тис. тонн. Основна її маса здобувалася Уралі: від 7 до 9,9 тис. тонн. Поряд зі своїми найближчими родичами осетром, білугою і стерляддю, севрюга займає одне з перших місць серед всіх видів риб за своєю кулінарної цінності. Здавна ніжне, м'яке і корисне м'ясо цієї риби вважалося делікатесом. Також протягом кількох століть високо цінувалася севрюжья ікра. Довгий час експорт ікри в Європу приносив Росії чималий дохід/ Промислова видобуток севрюги донедавна займала важливе місце в риболовецькому господарстві нашої країни. Однак за останні кілька десятиліть чисельність цього виду різко скоротилася і зараз вона знаходиться на межі вимирання. В останні роки чисельність і вилов цього виду стали різко знижуватися. Севрюга включена в Червону книгу МСОП.

ПОР Риби
Вугор європейськийГоловеньДніпровська марена‎ЄлецьЖерехКарасьКерченський оселедець‎КлепецьКороп •‎ КраснопіркаЛіньЛящМиньОкуньПіскарПлоскирка‎СазанСеврюгаСтерлядьТовстолобикУклейкаФорельЧехоняШпрот європейськийЩукаЯзь

Випадкова вікі