FANDOM

Уклейка (уклея) або Верховодка звичайна — невелика зграєва рибка, зустрічається в річках, озерах, водосховищах. Її довжина не перевищує 16 см, щоправда, у водосховищах вона досягає 22 см і ваги 70 р. Це дуже смачна і жирна рибка, вміст жиру до 8 %.

Опис Редагувати

Уклейка

Уклейка

Уклейка — Alburnus alburnus (звичайна уклейка, уклея). Тіло видовжене, струнке, стиснуте з боків. Забарвлення тіла типово пелагічна: спина зеленувато-сіра, боки й черевце сріблясті, плавники безбарвні. Рот кінцевий, косо вгору (майже верхній). Очі великі. Луска тонка, яскраво-срібляста, дуже легко опадаюче, буквально уклеивает руки рибалки (звідки, мабуть, і походить назва цієї риби). Між черевним і анальним плавцем є приостренный шкірястий кіль, не вкритий лускою. Анальний плавець довгий.

Уклейка – невелика рибка, досягає максимальної довжини 20 см, маси 60 г і віку 10-12 років, але звичайні розміри в уловах 19-24 см і маса 10-12 р.

У бічній лінії 42-55 лусок. Зябрових тичинок 17-22 (25). Глоткові зуби дворядні, злегка зазубрені і вигнуті на кінцях.

Господарське значення не першорядне. Практично повсюдно численний вид, але з-за малих розмірів уклейка є другорядним об'єктом промислу, в основному любительського рибальства. У минулому столітті, наприклад, в оз. Ільмень у 1936-1939 роках, добували 1-1,5 ц нерестової уклеи. Луска використовувалася для виготовлення штучного перлів.

Розповсюдження і місця проживання Редагувати

Вид широко поширений в Європі на північ від Альп і від Піренеїв на схід до Уралу. У Росії є в басейні Балтійського моря, річках Білого моря, від Виг до н. Кереть, є в басейні Північної Двіни, басейнах Чорного і Азовського морів до Кубані, річках Каспійського моря — Ембія, Уралі, Волзі, Куме з Подкумком, системі Терека з Сунжею, Сулаке, річках Дагестану на південь до Рубас-чаю і Сефид-руда.

Живе в річках, озерах, проточних ставках та водосховищах; зустрічається також в солонуватих водах гирла річок і заток. Тримається зграями у верхньому шарі води. Влітку часто хлюпоче, вистрибуючи з води. Воліє триматися на слабкій течії в затоках і заплавах.

Спосіб життя Редагувати

Статевозрілої уклейка стає на 3-му році життя при довжині 7-8 див. Нереститься у травні, червні і початку липня при температурі води не нижче 15-16° С. Більшість самок відкладають три порції ікри (а деякі — чотири-шість) з проміжками між кладками 10-11 днів. Нерестовища зазвичай розташовуються на глибині від 7 до 50 см. метає Ікру на підводну рослинність, рідше — на гальку і каміння. Загальна плодючість може коливатися від 3 до 10,5 тис. ікринок. Ікринки клейкі, жовтувато-оранжевого відтінку, діаметром 1,5-1,9 мм. Інкубація при температурі води + 21° С триває 75-80 ч. Вилупилися личинки мають довжину близько 4,5 мм. Молодь харчується мікроскопічними водоростями і дрібним зоопланктоном.

У водосховищах уклейка пуглива і не підпускає рибалки на відстань ближче 15 м У річках уклейка менш обережна, але підходить до берега тільки під час нересту. Уклейка любить тиху воду і її «гру» можна спостерігати на тихих плесах, коли вона полює на повітряних комах. Уклейка уникає водної рослинності і тримається в чистих від водоростей місцях, харчується комахами і зоопланктоном. Під час нересту уклейка збивається у великі зграї. Кращий час лову сріблястою красуні – періоди перед нерестом і після нересту.

Лов верховодки Редагувати

Для лову уклейки застосовують телескопічні, бамбукові і горіхові вудилища довжиною більше 3 м, а волосінь застосовується товщиною 0,1—0,15 мм Кращі гачки для лову уклейки — № 2,5 і № 3, поплавці — дрібні, з голубиного пера або з пінопласту. Уклейку ловлять з грузиком (дрібна шротина) або без нього, на маленькому узвозі — 15-20 див.

При лові уклейки слід дотримуватися маскування. Рибалці необхідно мати швидку реакцію, так як уклейка клює дуже швидко і її слід підсікати відразу після покльовки. Але підсічки треба робити плавними, щоб не розірвати гачком слабкі губи уклейки.

В якості насадки застосовують муху, маленькі кульки манної каші, опариша, мотиля, тісто. Насадки та наживки при лові уклейки вибираються досвідченим шляхом на місці риболовлі. В першу чергу краще використовувати традиційні, рослинні. Насаджувати їх на гачок слід так, щоб відкритим залишилося тільки жало, а в разі лову великої уклейки жало слід закрити повністю. Тварини насадки (мотиль, шматочки хробак, опариш) можна застосовувати тяговим методом, коли у водоймі переважає велика уклейка. Непогано клює велика уклейка і на личинок колорадського жука, дрібна теж не гребує спробувати цього шкідника картоплі.

У літній час уклейка добре береться на кімнатну муху, але муха слабо тримається на гачку, її швидко збиває дрібниця, тому на муху зловити велику уклейку надії мало.

В якості прикорму при ловлі використовують маленькі (сантиметрові) кубики з скоринки хліба. При лові уклейки з таким прикормом необхідно, щоб поплавець вудки знаходився поблизу скоринки хліба. Якщо риба пішла від рибалки, то необхідно зробити невелику перерву (15-20 хвилин), щоб уклейка заспокоїлася і повернулася до місця лову.

Спіймана уклейка пручається набагато сильніше, ніж інші дрібні представники сімейства коропових. Вийнявши її з води, треба відразу взяти се в руки і зняти з гачка. Якщо ж першим дотиком до рибі вам не вдалося захопити, тут же уклейка почне такий неймовірний танець на гачку, що може запросто зірватися з нього.

ПОР Риби
Вугор європейськийГоловеньДніпровська марена‎ЄлецьЖерехКарасьКерченський оселедець‎КлепецьКороп •‎ КраснопіркаЛіньЛящМиньОкуньПіскарПлоскирка‎СазанСеврюгаСтерлядьТовстолобикУклейкаФорельЧехоняШпрот європейськийЩукаЯзь

Випадкова вікі