FANDOM

Фідер — рибальська донна снасть, а також спосіб лову риби цієї снастю. Особливість даного способу лову полягає у використанні спеціальних вудилищ з гнучкою вершинкою для індикації покльовки. Також можливе застосування додаткових сигналізаторів покльовки (дзвіночки, бубонці).

Фідер — снасть з годівницею, розрахована на ловлю з дна з постійним підгодовуванням місця лову. Періодичність перезаброса досить широка, від декількох секунд (можливо при невдалій підсіканні або фальшподсечке) і до декількох годин. Строгих правил немає. Все на розсуд рибалки. Після закидання підгодовування покидає годівницю, — частина буде з'їдена рибою, частина пошириться по дну, створюючи так звану пляму прикорму.

Пристрій фідерної снасті Редагувати

Фідерні вудилища Редагувати

Фідер

Фідер

Основні відмінності фідерного вудилища від спиннингового – наявність більшої кількості дрібних пропускних кілець на невисоких власників і декількох тонких змінних вершинок, призначених для лову на різні за вагою годівниці, а також виступаючі сигналізаторами покльовки. Вершинки мають різну жорсткість і дозволяють вибрати оптимальний баланс між сигналізацією покльовки і вагою годівниці. Фідерне вудилище — головна відмінність від донки зробленої з спінінга.

Поділ фідерних вудилищ по класу Редагувати

Діляться на три класи – легкий (лайт), середній (медіум) і важкий (хеві). До окремих класів можна віднести надлегкий фідер, іменований у народі пикером і надважкий, призначений для лову важкими оснащеннями на дальніх дистанціях або на сильному плині.

Основна маса рибалок обирає середній клас. Це найбільш універсальне вудилище, яке можна пристосувати для більшості умов. Їм можна ловити практично завжди і скрізь. Саме таке вудилище підійде початківцям рибалкам, що роблять свої перші кроки в фідерної ловлі.

Тест фідерного вудилища Редагувати

Тест вудилища прямо пропорційний класу. По суті, ці цифри покажуть потужність бланка і максимально допустима вага використовуваної при лові оснастки. Середній клас приблизно відповідає ваговому діапазоні від 40 до 80 грам. Ну і відповідно легкий клас дозволяє використовувати оснащення вагою до 40 грам, а тяжкий — понад 80 грам.

Ніколи не перевищуйте верхню межу тіста, хоча більшість виробників і перестраховуються, свідомо завищуючи максимальний вагу. Краще недовантажувати його (хоча б на 10 грам).

Довжина фідерного вудилища Редагувати

Фідерне вудлище в основному складається з трьох-чотирьох частин, має довжину від двох до чотирьох з половиною метрів. Вершинка має яскраве забарвлення для більшої помітності покльовки.

Підбирається в залежності від відстані, на якій ви будете ловити. Далекі стометрові закидання необхідні на водосховищах або у великих затоках, і якщо у вашому районі таких немає, то немає ніякої необхідності брати довгі чотириметрові важкі вудилища. На наших річках найчастіше ловлять фідерними вудлищами довжиною три-три з половиною метра.

Лад фідерного вудилища Редагувати

Лад безпосередньо залежить від довжини і класу вудилища. Довгі важкі вудилища мають швидкий лад. І навпаки, легкі короткі мають м'який параболічний повільний або середній буд.

Якщо порівнювати відмінності ладу фідерного вудилища і спиннингового, то різниця звичайно істотна, так як для здійснення нормальної підсікання риби необхідний все-таки жорсткий бланк, у якого інша частина включається в роботу тільки на стадії вудіння риби або при забросе.

Звести всі ці характеристики в один бланк дуже складно, тому виробникам дуже часто доводиться чимось жертвувати. Як наслідок — майже всі фідерні вудилища швидкого ладу, за рідкісним винятком — середнього. І зовсім рідкість (тільки кілька разів бачив) бланк повільного ладу.

Котушка для фідера Редагувати

Котушка для фідера

Котушка для фідера

Для фідера можна використовувати різні котушки, але з певними параметрами. Чим же відрізняються одні котушки від інших, і які найбільше підходять саме у разі лову на фідер?

Передаточне число Редагувати

Передаточне число — це швидкість підмотки котушки або редукція. Воно позначає, скільки разів обертається ротор за один оберт ручки. Чим менше співвідношення, тим котушка могутніше, але повільніше подматывает волосінь. Такі котушки називають силовими або тяговими. Верхня межа цих котушок – 4,7:1. Універсальні, або спінінгові котушки мають верхню межу 5,5:1. Ті котушки, у яких цей параметр вище, називають швидкісними або матчевыми. Для фідерної ловлі досвідчені рибалки можуть використовувати будь-яку котушку, тільки треба знати, коли яку застосувати. Новачкам зазвичай радять починати з універсальних. У них і швидкість підмотки в межах норми, і важку годівницю проти течії можна протягнути.

Шпулі Редагувати

Шпулі розрізняються по складу матеріалу і за розміром. Для фідерної ловлі потрібно мати, як мінімум, дві шпулі: металеву з різних сплавів алюмінію з покриттям бортиків нітридом титану без подряпин і задирок – для шнура і графітову – для ліски. Бажано, щоб ролик лескоукладывателя теж був покритий нітридом титану. Розмір шпулі визначає, скільки волосіні або шнура можна намотати на неї. Достатньо, якщо волосіні Ви візьмете трієчку (3000 – 4000 за шимановської класифікації), а для шнура – двійку (2000 – 3000 відповідно). Якщо Ви купуєте котушку і виявили, що запасної шпулі в комплекті немає, обов'язково поцікавтеся, чи продаються вони окремо і можна її замовити або відразу купити.

Фрикціон Редагувати

Так називається гальмівна система, яка при сильних ривки риби автоматично скидає волосінь, запобігаючи її обрив. Розміщений прямо в шпулі фрикціон називають переднім, а в задній частині корпусу котушки – заднім. Фронтальний фрикціон дає більшу гальмівне зусилля, він тонше настроюється і котушка при цьому компактніше і легше. Вважається, що задній фрикціон зручніше регулювати, вишукуючи рибу, і швидше змінюється шпуля. У обох є недоліки: передній частіше засмічується (потрібно частіше розбирати шпуль і чистити диски), а задній – самозатягивается, особливо при лові шнуром (потребує постійному контролі). За великим рахунком, різниці між ними в процесі рибної ловлі ніякої. Головне, як котушка «сидить» на Вашому вудилище, чи не заважає робити закид. Можна навіть прийти в магазин зі своїм вудилищем і спробувати приладнати котушку. Вам зручно – підходить. Адже не продавець або випадковий знайомий буде сидіти на березі, а саме Ви.

Бейтраннер Редагувати

Бейтраннер — це додатковий фрикціон — дозволяє волосіні плавно сходити навіть при мінімальному зусиллі. Він автоматично вимикається поворотом ручки. Незамінний на котушці для лову коропа. Якщо Ви розклали кілька поплавкових вудок, а один – два фідера закинули на карпа, цілком може бути, Вам доведеться ловити вудилище далеко від берега. От як раз на цей випадок встановлюють котушку з бейтраннером. Такі котушки, за дуже рідкісним винятком, йдуть з основним переднім фрикціоном.

Підшипники Редагувати

Кількість підшипників (5 – 6), антиреверс, укладання волосіні для фідерної ловлі мають настільки мізерне значення, що окремо говорити про це не варто. Важливо якість матеріалу і складання котушки, її надійність в роботі. Солідні фірми мають повний набір котушок. Зверніться до знайомого, у якого є досвід використання котушок, і поцікавтеся, продукція якої фірми його не підводить. Ось з переліку цієї фірми і вибирайте для себе.

Волосінь Редагувати

Плетена волосінь — основний інструмент фидериста для підвищення чутливості снасті. Достоїнств у плетеної волосіні багато: високий межа міцності, мала розтяжність, непогана стійкість до зношування. Вона майже не розтягується і має здатність передавати на вершину навіть найлегший дотик риби до насадки. Однак, є ряд особливостей.

Багато були свідками такої картини. Сидить фидерист нерухомо, гіпнотизує вершинку, чекає поклевку. Нарешті дочекався. Вудлище в руки, сильна підсікання і... обрив! У цей момент зазвичай включається уява і малюється в голові невдалого рибалки зразкові габарити зірвалася риби. Тут потрібно пам'ятати, що плетеної волосіні не потрібні потужні підсічки, т. до. вона чудово передає зусилля в обох напрямках. Серед досвідчених фидеристов ходить жарт про те, що в такий момент досить просто взяти вудлище в руки. Не виключено, що за певних обставин в цьому жарті є чимала частка правди.

Застосовуючи плетену волосінь, потрібно приділити особливу увагу і снасті. При ловлі на фідер часто потрібно перезабрасывать снасть. При цьому, найчастіше досить великий вага годівниці і це означає, що ролик котушки, кільця вудилища повинні мати хорошу зносостійкість, гальма повинен відрізнятися плавністю роботи і значним діапазоном регулювання. Якщо порівняти «плетінку» з мононитью, то при виведенні риби, плетена волосінь не згладжує ривки видобутку. В такий момент амортизує саме вудлище і фрикційне гальмо котушки. Так само велика частина навантаження при виведенні припадає на повідець, який майже завжди і не витримує навантажень.

Щоб згладити можливі негативні наслідки при виведенні, потрібно налаштувати фрикційне гальмо так, щоб він при ривках риби здавав волосінь до настання критичного навантаження на поводок. Власне для цього, при фідерної ловлі досвідчені рибалки використовують самі, і радять іншим купувати, котушку з важелем швидкого регулювання гальмівного механізму. Ще одна порада. При застосуванні важких годівниць і при лові на далеких відстанях, вказівний палець потрібно заклеїти пластиром в місці, де волосінь лежить при забросе.

Фідерна оснащення Редагувати

Комплектація фідерної оснащення Редагувати

Основними складовими в різних фідерних оснащеннях є:

Деякі рибалки монтують устаткування безпосередньо на основній волосіні, роблячи вузли, обмежуючи переміщення годівниці стопором. Інші любителі фідера роблять готові елементи будинку, використовуючи різні товщини волосіні і роблячи кілька видів оснастки. Замість вузлів можуть застосовуватися обтискні трубочки.

Види фідерної оснащення Редагувати

Рибалки використовують декілька основних видів фідерної оснастки.

  • Патерностер. Найбільш універсальним оснащенням, яка використовується в фідерної ловлі, є патерностер. Петля Гарднера, як ще називають патерностер, відрізняється простотою монтажу. По чутливості дещо поступається асиметричної петлі.
  • Асиметрична петля. Відрізняється високою чутливістю, а на сильному плині зменшує перекручення оснастки і повідка.
  • Симетрична петля. Застосовується на слабкій течії і у водоймах зі стоячою водою.
  • Вертоліт. Оснащення являє собою модернізований патерностер. Годівниця монтується на кінці основної волосіні, а повідець ковзає по ній. Добре працює на протязі при слабкому клюванні.
  • Оснащення з противозакручивателем. Годівниця кріпиться безпосередньо на трубочці, крізь який пропускається основна волосінь. Додаткові елементи можуть лякати обережну рибу.
  • Комбайн. Оснащення є симбіозом противозакручивателя і патерностера. До трубочці годівниця монтується через відрізок волосіні. При зацепи відривається тільки годівниця, а інша оснастка зберігається.
  • Інлайн. У такий оснащенні годівниця ковзає по основній волосіні завдяки вертлюжку і карабіна. Обмежується її переміщення стопором. До кінця основної волосіні прив'язується повідець.

Техніка лову на фідер Редагувати

Ловля на фідер вимагає від рибалки володіння хорошою технікою ловлі. Для початку важливо правильно обладнати позицію і грамотно розташувати вудлище. Якщо є можливість, краще сісти трохи подалі від урізу води і поставити вудилище не паралельно, а трохи під кутом до берега. Кут між вершиною і основною волосінню не повинен бути надміру гострим або, навпаки, занадто тупим, так як це знижує чутливість і позначається на чіткості підсічок. Бажано, щоб він був близький до прямого в інтервалі 70-110°.

Крім того, не забувайте про можливість встановлення вудилища під великим кутом відносно землі. Це буває корисно не тільки при лові на течії, але і в стоячих водоймах. Пам'ятайте: чим менше ліски знаходиться у воді, тим менше на неї тиск, а значить, вище чутливість і ефективніше підсікання. Втім, можуть бути і відступи від цього правила, наприклад, при лові з високих (більше 1 м) берегів або в сильний вітер, коли вудлище, навпаки, бажано опустити нижче, щоб притопити волосінь.

Стане в нагоді вам і вміння робити точні кидки. Якщо відстань між точками потрапляння окремих годівниць з підгодовуванням буде занадто велика, то успіх безумовно змусить себе довго чекати. Адже сам принцип, так і головна перевага фідера якраз в тому і полягає, що можна створити далеко від берега зону «точкового» концентрованого підгодовування. Але статися це може лише у разі влучних закидів.

Як цього домогтися? По-перше, необхідно вибрати орієнтир на протилежному березі — окреме дерево, будинок, стовп і т. д. треба Закидати кожен раз однаково по силі і техніці. Щоб відміряти відстань, на яку має летіти годівниця, можна після першого точного закидання закріпити волосінь в кліпсі на шпулі котушки. Цей спосіб вимагає обережності при надмірно сильному закиданні можна порвати волосінь. Щоб цього уникнути, потрібно в кінцевій фазі польоту годівниці підняти вудилище вертикально і злегка розслабити зап'ясті. До речі, при такій техніці закидання практично не буває напуску повідця з годівницею, оскільки повідець з насадкою на гачку за інерцією пролітає вперед, тягнучись в пряму лінію.

Відразу ж після закидання вершинку вудилища треба опустити у воду і швидким рухом вудилища при-топити волосінь. Після цього фідер поміщають на підставку і трохи подматывают волосінь, вибираючи слабину, щоб маківка трохи напружилася.

Занедбаність фідерної снасті

Занедбаність фідерної снасті

Ще одна досить характерна помилка — це неправильна підсікання. Коли вершинка фідера почне злегка тремтіти при клюванні,слід не поспішаючи взяти фідер в руки і рівномірно і плавно відтягнути його назад, поки не встановиться контакт з засеченной рибою. А ось квапливі і різкі підсічки найчастіше закінчуються втратою риби, обривом повідця або, що ще гірше, поломкою вудилища.

Клювання при ловлі фідером на протязі набагато більш виразні, ніж у стоячій воді. Кращі покльовки — ті, при яких риба бере приманку і тягне її в сторону або ж, як, наприклад, лящ, піднімає її вгору. Кінчик вудилища в цих випадках або чітко згинається, або після різкого згинання повністю розгинається — відкидається з невеликим провисом волосіні. Але буває і так, що помічаєш просто тремтіння хлыстика, і тоді нелегко визначити, що саме робити — підсікати або почекати. Найчастіше це тремтіння відбувається з-за того, що риба просто підійшла на прикормку і зачіпає волосінь або годівницю.

Якщо кінчик вудилища різко згинається, але не сильно, і потім тут же швидко повертається у вихідне положення, а при підсіканні ніхто на гачок не сідає, значить, насадкою швидше за все зацікавилася дрібна риба. Не варто засмучуватися. Продовжуйте ловити і навіть трохи збільшити темп перезабрасываний — тоді ви або «перекормите» мелочевку, або досягнете свого і привернете увагу великої риби.

Інші варіанти — використовувати більш великі насадки або поставити повідець коротші. До речі, якщо ви, витягнувши оснастку, виявили, що насадка на гачку неабияк розтріпана, але кінчик фідера вас ніяк про це не сповіщав, значить, треба радикально скорочувати довжину повідка.

Ловля на фідер тільки на перший погляд проста, але недарма вона відноситься до спортивних видів рибальства. Вона має досить активні дії рибалки. Часті і точні перезабросы снасті, вміння добре аналізувати та швидко пристосовуватися до мінливої ситуації, вдосконалення в прикормочной кулінарії і виготовленні оснастки, своєчасна реакція на клювання — все це робить сучасну донну ловлю дійсно спортивною дисципліною. На мій погляд, вона не поступається спортивної поплавковою ловлі ні динаміки, ні по видовищності, ні за відчуттями. А нагородою бувають солідні улови гарної риби.

Покльовка Редагувати

Покльовка на фідер зазвичай виражається в утримуванні кивка, його згинанні, або, навпаки, випрямленні. Для початківців, можливо, буде непросто на перших порах відрізнити поклевку від коливань квивертипа, викликаних течією або вітром. Слід в першу чергу звертати увагу на різкі рухи і тремтіння кінчика фідера, як правило, саме так виглядає покльовка на фідер. Навпаки, більш плавні, трохи уповільнені посмикування, на протязі періодичні зазвичай є помилковими. Крім того, покльовка різних риб виглядає по-різному. Як не дивно, найчастіше з найбільшою енергією смикає саме дрібниця. В практиці часто бували випадки, коли при клюванні досить важкий фідер злітав з підставки і я замість очікуваного "крупняка" витягали плотву з пів-долоні! Найчастіше такі фокуси відбуваються на протязі. Спочатку розібрати на все це здається непросто, однак, з деяким досвідом ви без праці подсечете довгоочікувану рибу, незважаючи на вітер і течія. Мало того, згодом за клюванні часто навіть зможете визначити, хто саме проситься у ваш садок.

Підсікання Редагувати

Підсікання при ловлі на фідер має деякі свої особливості. При використанні плетеної волосіні в якості основної ніколи не робіть різку розгонисту підсічку, як більшість з нас звикли робити при лові на "дубові" донки, – цим ви в кращому випадку вирвете насадку з рота риби, порвавши їй губу, в гіршому ж просто втратите повідка. Для результативної підсічки цілком вистачає зняти фідер з підставки і швидким, але плавним рухом відвести його вершинку не далі ніж на півметра вбік. Ось тут, до речі, і виявиться одне з основних властивостей плетінки — нерастяжимость. Щоб зробити нормальну підсічку на великій дальності, використовуючи монофильную волосінь, часом доводиться робити кілька кроків назад!

Момент підсічки треба вибирати, виходячи з розміру насадки і передбачуваної здобичі. Наприклад, при лові обережного лина на виповзка, не варто поспішати, інакше можна просто висмикнути його з рота здивованої риби, яка ще не встигла по-справжньому проковтнути!

Виважування Редагувати

Виважування нехищной риби на фідер теж дещо відрізняється від звичного нам, в цьому випадку нерастяжимость плетінки може послужити погану службу: ми позбавляємося амортизуючих властивостей ліски, все навантаження по гасінню ривків риби лягає на вудлище. При цьому запросто можна порвати губу рибі або тонкий повідець. Намагайтеся, щоб ні за яких умов волосінь не витягувалася в одну лінію з фідером. З цих же причин ні в якому разі не можна форсувати виважування.

Враховуючи нерастяжимость плетеної волосіні, тонко регулюючи фрикційне гальмо котушки. Краще всього це зробити заздалегідь, підвішуючи на волосіні бутель з водою, при цьому гальма повинен надійно спрацьовувати при вазі 50%, максимум 70% від розривної міцності використовуваного для повідця волосіні. Чому не більше? Та тому, що волосінь на вузлах втрачає свою міцність, і сонце і гострі камені її не додають. У поєднанні з чудовими амортизаційними властивостями фідерного бланка, хороший фрикціон дозволить вам пом'якшити ривки риби і підвищить шанси на успіх при затриманні трофея. Обов'язково майте з собою подсачник, і завжди користуйтеся ним, адже повідці ми застосовуємо тонкі, а ловля на фідер завжди підносить сюрпризи!

Аксесуари для лову фідером Редагувати

Аксесуари для лову фідером

Аксесуари для лову фідером

Існує безліч корисних пристосувань і аксесуарів, які роблять рибну ловлю зручною та ефективною. Не всі вони призначені саме для фідера, але багато нам підійдуть. Дещо можна зробити самому, багато речей можна придбати не в риболовних магазинах, а в магазинах госптоварів або будматеріалів, там вони часто коштують набагато дешевше. Нам, наприклад, абсолютно незрозуміло, чому рибальський ящик в риболовецькому ж магазині продають в півтора-два рази дорожче, ніж абсолютно аналогічний в магазині будматеріалів.

Рогульки і підставки. Не варто вирізати щоразу їх з дерева, псуючи зелені насадження, краще один раз купити. Хороші рогульки робляться з металу, вони довговічні і дозволяють регулювати висоту і навіть нахил. Існують також спеціальні фідерні підставки.

Садок. Використовуйте довгі садки спортивного типу, з сіткою излески або синтетичного волокна, в них риба набагато менше травмується. Ніколи не застосовуйте садки з металевої сітки.

Підсак. Про нього ми вже говорили, головна вимога – надійна довга ручка і дрібна сітка з волосіні, в якій не заплутається гачок.

Відерце для підгодовування. Вибирається будь-яке підходяще за розміром, краще з кришкою. Добре, якщо відерець буде два: один для ще готової сухої суміші, інше для вже зволоженою. Тоді, якщо ви помилилися, додавши занадто багато води в прикормку, завжди можна взяти трохи сухої суміші з іншого відра. Крім того, невикористану суху прикормку можна зберегти до наступного разу, чого не можна зробити з вологою.

Рибальський ящик. Зручна річ для зберігання всякої дрібноти, розклавши один раз всі речі його клітинок, потім можна легко і швидко знайти.

См. також Редагувати

Випадкова вікі