FANDOM

Харіуса легко можна назвати найкращою рибою сімейства лососевих. Він теж, як і омуль, муксун, сиг та інші почесні сибіряки, відноситься до того ж сімейства, хоч і до іншого роду. Проте зовні харіус істотно відрізняється від лососів і вже, тим більше, від сигових.

Риба харіус завжди була об'єктом підвищеного інтересу рибалок. Вся справа в тому, що її не так легко зловити, що робить рибалку повної азарту. Крім того, "харіус" відрізняється ніжним, жирним і дуже смачним м'ясом, чимось схожим на м'ясо молодої форелі. Так що ловлять її не тільки заради інтересу. Сьогодні аматорський вилов цієї риби суттєво обмежений, можливий тільки лов за ліцензії. Втім, промисловий лов ще збережений, нехай і в невеликій кількості.

Опис Редагувати

Харіус

Харіус

Прогонисте і сильне тіло "харіуса" покрито досить великої, міцно тримається лускою. Верхня частина і великий спинний плавець усіяні безліччю цяток. Рот невеликий, з ледь помітною щіткою слабких зубів. Розміри харіуса багато в чому визначаються умовами його проживання (кормность водойми, його кисневий режим тощо). У річках Забайкалля, наприклад, він досягає кілограмового ваги тільки до семи-восьми років. Взагалі ж може досягати трьох і більше кілограмів.

Харіуси з водойм різних районів країни відрізняються не тільки розмірами, але і забарвленням і навіть будовою тіла. Причому в більш стабільних умовах середовища відмінності менш помітні. Це і зрозуміло: протягом століть відбувався природний відбір — сильні особини виживали, слабкі гинули або ж змушені були пристосовуватися до мінливої обстановці.

Вчені виділяють кілька самостійних популяцій харіуса, а також гібридні форми. В басейні річки Ангари, приміром, чорний байкальський харіус утворив гібридну форму з «арктичних» харіусом.

Діапазон варіацій у забарвленні харіусів досить широкий. Як стверджують іхтіологи, специфічні риси малюнка формуються під впливом ступеня освітленості і температури води, характеру водойми, конкретного місця проживання і ряду інших факторів. Східносибірський харіус ріки Лени, скажімо, помітно відрізняється від амурського. У забарвленні так званого чорного байкальського харіуса переважають темні тони, особливо у верхній частині тіла. Анальний плавець оранжево-червоний. На боках і спинному плавці виділяються червоно-фіолетові плями. Це повільно зростаюча форма. Білий байкальський харіус крупніше, він більш сріблястий, з сірою спинкою.

Зазвичай зустрічається харіус, боки якого світло-сірі, черево сріблясте, з темною спині розкидано безліч дрібних чорних плям. Плавці темні, іноді з червонуватим або жовтуватим відтінком. Ближче до хвоста розташований жировий плавець, який свідчить про шляхетне походження цієї риби, спорідненої лососям.

Особливої уваги заслуговує верхній спинний плавець — віялоподібний і строкато пофарбований, з невеликими чорними цятками. Вчені, досліджуючи харіусів ряду північних річок, дійшли висновку, що малюнок спинного плавця має більше сорока варіатор-ций. Залежно від цього спостерігаються відмінності між угрупованнями риб, що знаходяться на відстані 25-30 кілометрів.

Взагалі, за своєю забарвленні харіус — одна з найбільш строкатих і красивих риб наших водойм. Різноманітне забарвлення тіла відіграє істотну роль у його житті. Зокрема, допомагає вижити в екстремальних ситуаціях, а вони супроводжують хариусу постійно.

Харіус (Thymallus thymallus) — представлений трьома видами — європейським, сибірським та монгольським хариусами та безліччю підвидів.

Розповсюдження і місця проживання Редагувати

Європейський харіус поширений в басейні Північного Льодовитого океану, в басейнах, Білого і Балтійського морів, мешкає в Онезькім, Ладозькому і деяких інших північних озерах. Зустрічається у верхів'ях річок Волги, Уралу і Дністра.

Сибірський харіус поширений по всій Сибіру. Найбільш численний у верхніх притоках річок Об, Єнісей, Лена і Амур, а також у озері Байкал.

Поширення та місця проживання харіуса

Поширення та місця проживання харіуса

Харіус живе тільки в прісній воді. Зазвичай воліє стрімкі гірські річки з прозорою холодною водою, вибираючи для своїх стоянок ділянки з кам'янистим і гальковим дном. Найбільш поширений у водоймах Сибіру, Далекого Сходу, зустрічається в басейнах Білого і Балтійського морів, на Уралі і в інших регіонах країни.

Мешкає харіус також в джерельних озерах, де дотримується зазвичай галькових і кам'янистих мілин. У річках басейну Байкалу для стоянок він вибирає вигини, перекати, мілини з швидкоплинної водою. Глибоких і тихих місць у літній період, як правило, уникає, а до зими скочується в ями. Навесні, з початком паводку, піднімається далеко вгору за течією до притокам другого і третього порядку, долаючи на своєму шляху невеликі водоспади, пороги, завали з дерев, що впали у воду дерев і т. п.

Стоянки харіуса доводиться шукати, без цього його арешт може бути лише випадковою. Чим більша річка, тим далі від берега намагається триматися харіус. На невеликих річечках він зазвичай стоїть нижче перекатів і порогів на основний струмені. Дуже важливі для харіуса надійні укриття поблизу. Це можуть бути подмоины під берегом, що нависають над водою, кущі, підводна рослинність. Разом з тим поряд має бути «дзеркальце» відкритої води: під час годування харіус постійно спостерігає за поверхнею води з укриття або з глибини не впаде, не пропливе яка-небудь комаха? З цієї ж причини він стоїть під перекатом зазвичай на тій ділянці, де кінчається брижі.

Вранці і ввечері харіус менш насторожений і може полювати біля самого берега.

У порівняно великих річках влітку харіус воліє місця, де течія стає рівніше і утворюється відносне затишшя. Тут його можна зловити на глибині 1 -1,5 метра. Під перекатом, як правило, є глибока яма, на свале якої вода намиває з дрібної гальки і піску різні нерівності. Тут напевно стоять харіуси.

У великих озерах і водосховищах харіуса треба шукати на кам'янистих мілинах з глибиною не більше 2 метрів. У прибійного берега особливо вдалою буває ловля на кордоні каламутною і чистої води, у підвітряного — в зоні, де вітром з прибережних кущів і дерев здуває у воду комах.

Спосіб життя Редагувати

Спосіб життя харіуса

Спосіб життя харіуса

Харіус — обережна і чуйна риба. Це хижа риба. Володіючи прекрасним зором, нюхом, слухом і добре розвиненою бічною лінією, він реагує на будь-яку зміну навколишнього оточення. Достатньо впасти на воду тіні від рибалки або навіть від вершинки вудилища, як він моментально зникає в укритті, звідки виманити його не вдається ніякими спокусливими приманками. Тому в одязі рибалки не повинно бути нічого яскравого або строкатого. Бажано, щоб за кольором вона зливалася з навколишньою рослинністю або кам'янистими берегами. Підходити до передбачуваного місця стоянки харіуса треба гранично обережно, ховаючись за деревами та кущами, намагаючись, щоб тінь не падала на воду.

Харіус більш або менш всеїдний. Він харчується донними організмами і комахами, мальками інших риб, а також їх ікрою. Навесні і на початку літа воліє черв'яків, ручейников, поденок, бабок. До середини літа переходить на харчування комарами, слепнями, мухами, кониками, мошкарою, мурахами і т. п. Іноді в його шлунку можна виявити водорості. На думку деяких вчених, є водойми, в яких харіуси харчуються в основному риб'ячої дрібницею. У Байкалі, наприклад, в осінньо-зимовий період раціон харіуса складається переважно з бичка-желтокрылки.

Ця рибка нереститься тричі: в березні, травні і рибалка в серпні серпні. Так що практично протягом усього року харіуси, омули і сиги харчуються її молоддю.

Нереститься харіус на кам'янистих мілководдях з швидким плином при температурі води 5-10°С. Самки виметивают ікру порціями (всього 3-10 тисяч ікринок). Із заплідненої ікри личинки викльовуються через 15-20 днів. Нагульні ділянки, на яких харіуси проводять все літо і частину осені до повернення до місць зимівлі (у вересніжовтні), зазвичай розташовуються неподалік від нерестовищ. Однак риби деяких озерно-річкових популяцій для нагулу повертаються після нересту назад в озеро. Сезонні пересування стад для розмноження і розвитку притаманні і озерним хариусам, але мають вони, природно, локальний характер, оскільки не виходять за межі самого озера.

У харіуса є шлунок, тому годується він не так часто, як, скажімо, плотва або краснопірка. Наситившись в ранкові години, він може протягом дня «плавитися», підбираючи з поверхні лише мошку, але відкидаючи більш великих комах.

Лов харіуса Редагувати

Файл:Лов харіуса.jpg
Харіуси – зіркі та дуже обережні риби. Побачивши людини, вони кидаються в різні боки і, незважаючи на осілість, більше в цьому місці не з'являються. В силу таких особливостей для риболовлі потрібно підбирати і вудилища непомітних кольорів і самому бути вкрай обережним.

Кращий клювання буває в ранкові та вечірні години, протягом дня він непостійний і досить млявий. Виняток — похмурі дні, коли легкий вітер утворює на поверх-ності води невелику брижі. В такі дні харіус менш обережний і бере приманку, плывущую не тільки зверху, але і в середніх шарах води.

Навесні в якості приманок хороші короїди і рухливі, живі хробаки. Великі харіуси частіше тримаються поодинці, а дрібні невеликими зграйками. На початку літа найкращою принадою є шитик; влітку – всілякі комахи, краще метелики личинок (шитика). Восени, у вересні і листопаді, харіус особливо сміливий і ненажерливий, ловиться на рухомого черв'яка і гольяна. Самий спортивний спосіб лову харіуса – нахлист, але з появою котушковій врятувати, насамперед безінерційних котушок, він витісняється проводкою. Ловля в проводку з далеким відпусткою поплавця починається з часу досить помітного падіння рівня повені, освітлення води і до появи повітряних комах. Успішніше вона на короїда, хробака і шитика. Закінчується ця ловля з початком льодоставу. За часом восени клювання буває краще біля полудня і вечірні сутінки. З появою шуги харіус скочується вниз за течією на глибокі ділянки річки.

Можлива лов харіуса взимку з льоду. Він не припиняє живлення взимку. Але з початком нересту форелі харіус не бере приманок, харчуючись її ікрою. З льоду його ловлять на дрібні блешні і мормишку. Блешня краще вузька, довжиною до 50 мм, одна сторона срібляста, інша – з червоної міді. Внутрішню сторону треба доводити до матового блиску. З одинарного гачка часті сходи риби, краще підвісити двійник № 5-6 і замаскувати його сірими пір'їнками, а ще краще поднаживить шматочком хробака. Тактика лову харіуса взимку на блешню не відрізняється від лову форелі, темп блеснения той же, що і для окунів. Після затримання одного, рідше двох харіусів не слід чекати покльовок на тому ж місці – риба налякана.

Так само як і при лові форелі, рибалка не довго затримується на одному місці, він весь час пересувається вниз за течією, облавливая кожне відповідне місце. Рухатися вгору за течією не слід – наляканий харіус, як і форель, завжди кидається вгору за течією і насторожує тут інших. Обережність, маскування і дотримання тиші пересування при лову харіуса потрібні не менше, ніж при лові форелі. Часті закиди насторожують харіуса ще більше, ніж форель. Потрібна точність при першому занедбаності, при першій проводці. В крайньому випадку, якщо прихований підхід неможливий, треба підійти і лягти, зачаїтися на 5-10 хв, після чого закидати снасть. Ловлять харіуса також донної проводкою (на великих річках), спінінгом і корабликом (на озерах).

При лові поверху застосовують сезонне чергування комах: намагаються ловити на тих, які в даний час літають над водоймою. Навесні – веснянка та ручейник, влітку – поденка, овод і метелики, а потім – коники. На штучні мушки ловля можлива тільки на быри швидкого перебігу і під час брижів на воді. У тиху погоду і на глибинах краще ловити на натуральних комах. Поклевка харіуса блискавична й різка, але він вміє відчути обман і швидко виплюнути приманку, тому підсікання повинна бути миттєвою слідом за поклевкой. Губи у харіуса слабкі, його треба вываживать плавно, на гиби вудилища. Снасть придатна та ж, що і для форелі, але гачки дрібніше – № 4-5. Витягнений з води харіус швидко засинає і в жарку погоду псується швидше форелі. Спійману рибу влітку треба відразу потрошити, видалити зябра і укладати в сумку, перекладаючи кропивою або черемхою. Характерний запах тільки що пійманого харіуса – він пахне молодим, свіжим огірком. М'ясо харіуса не має кісток. Смак його скасовано, особливо хороший в пирозі.

См. також Редагувати

Випадкова вікі