FANDOM

Більшість хижих риб мешкає в тропічних і субтропічних районах, лише деякі види зустрічаються в помірній зоні.

Прісноводні хижаки Редагувати

Щука Редагувати

У водоймах Росії і Білорусії щука поширена повсюдно. Але далеко не всі знають, яких розмірів вона може досягти. Щука іноді буває вище людського зросту і важить до 60 кг. Максимальні розміри щуки— 1,5 м, маса — 30-35 кг Статевої зрілості вона досягає у віці 2-4 років. Тривалість життя цієї риби тлумачиться по-різному. Граничний вік щуки становить 33. Вона хищна настільки, що кидається на все, навіть на своїх родичів. Щука дуже сильна, рухлива і невтомна. Відомі випадки, коли щука нападала на іншу, майже такої ж величини, як сама. Іноді можна спостерігати, як щука-самка в штучному ставку (нересто-віке) після завершення «шлюбного обряду» (нересту) і появи на світло потомства тут же «обробляється» зі своїми «любими», тим більше що подсаженные для нересту самці бувають значно меншими за розмірами, ніж самки. Однак при всій своїй жадібності щука проявляє певну розбірливість. Вона більше воліє коропових риб, уклею, плотву, червоноперку, карася. З великою настороженістю відноситься до колючим рибам; ершу і окуні. Якщо щука і таку рибу зловить, то не ковтає її, а тримає в зубах, поки та не перестане рухатися.

Зростає щука дуже швидко. В ставкових господарствах мальки щуки, посаджені в стави для спільного вирощування з коропом, при наявності достатньої кількості кормів у вигляді смітної риби за одне літо досягають маси 350-400 г і 30-40 см довжини. За темпами зростання вона займає одне з перших місць серед озерних нерестяться навесні видів риб. Однією рибою щука, однак, не обмежується. Вона поїдає жаб, нападає на качок та інших водоплавних птахів. Щука не гребує і водяними щурами, мишами, землерийками, білками і іншими дрібними звірками, переплывающими через водойму. Недарма її називають «грозою» водойми. Часом існує думка, що щука як хижак завдає великої шкоди рибним запасам. Погляд цей заснований на неправильній оцінці значення будь-якого хижака в природі взагалі і щуки зокрема, на перебільшених поняттях про кількість риб, нею винищуваних. Щука є регулятором рибного населення: поїдаючи малоцінну дрібниця, хворих і слабких риб, вона тим самим дає можливість більш великим і здоровим рибам рости швидше і виробляти більш здорове потомство. Щука — риба не зграйна. Як на річках, так і озерах тримається у місцях з помірним перебігом, які не дуже глибокі, трав'янистих, закоряженных близько берегів. Щука цілком осіла риба і тільки навесні, перед нерестом, піднімається вгору по річці, а до зими йде в вири. Їсть вона багато, але перетравлює їжу дуже повільно.

Забарвлення тіла щуки добре приховує її серед зарослих рослинності. На видобуток щука нападає зазвичай із засідки стрімким, але коротким кидком. При цьому вона промахується дуже рідко. Промахнувшись ж, зазвичай не повторює нападу, а повертається в засідку чекати іншу жертву. Видобуток щука найчастіше вистачає впоперек, але заковтує завжди з голови, розгортаючи її у пащі рухом щелеп. Причому робить це на ходу, не зупиняючись на місці після кидка. На цій звичці і заснована ловля її на самоловні снасті.

Судак Редагувати

Судак — це велика хижа риба, що досягає довжини до 1 м і більше, важить до 10, а деякі екземпляри і до 20 кг . Зустрічається головним чином у великих річках і сполучених з ними озерах. Живе судак до 15 років. Статева зрілість настає на 4-5-му році. Рибу судак можна назвати і морської і прісноводної рибою, так як у великій кількості він помічений в Азовському, Аральському, Чорному і Каспійському морях, так і у великих озерах і річках. Ближче до північних областях Росії, а також на заході і південно-заході Європи судак зустрічається рідко або зовсім не зустрічається. Ця риба водиться у водоймах з чистою водою. Щорічно проводиться зариблення певної групи озер подрощенной молоддю судака. Судак — риба тепловодна. Найкраще росте при температурі 15-18°. Погано переносить недолік кисню. Молодь його при сприятливих умовах швидко зростає.

Протягом 2 років судак може досягати маси 1 кг і більше. За характером живлення судак — животноядная риба. Молодь його протягом першого періоду живиться переважно зоопланктоном і частково личинками комах і мальками риб, надалі переходить на живлення дрібною рибою, а в наших умовах — уклеей, верховкой, дрібної пліткою і т. д. Велику рибу судак не в змозі захопити внаслідок малого розміру пасти і глотки. Судак мешкає на різних глибинах, в залежності від розміщення його основної їжі і температурних умов в окремі періоди року. На відміну від щуки він активно полює за своєю здобиччю і уникає ділянок із заростями, так як тут він сам може стати їжею для щуки. Нерестует він при температурі близько 15° в квітні — червні, залежно від кліматичних умов району. Судак — зграєва риба. Мешкає в глибоких закоряжен-них, захаращених ямах, кар'єрах, ровах, старих руслах річок год р. п. Однак місцеперебування судака непостійне. Там, де він добре ловився напередодні, на наступний день його може не виявитися. Вилов судака у водоймах деколи перевищує 400 ц на рік.

Минь Редагувати

Минь — це єдиний представник сімейства тріскових, який живе в прісній воді. Минь має своєрідну форму тіла, різко відрізняється від інших риб. У нього плеската голова, тулуб до хвостової частини з боків сильно стисло і витягнуте. Шкірний покрив щільний, захищений ніжною, дрібною лускою. Має два спинних плавця: перший — короткий, другий — довгий, такої ж довжини і анальний плавець. Миня притаманна сірувато-зелене забарвлення спини з темними плямами і смужками. Живіт різко виражений, має білуватий відтінок. Тіло слизьке, на підборідді у миня знаходиться один вусик. Спосіб життя миня теж своєрідний. Він не любить сонячного світла, вдень спить, а вночі вирушає на полювання. Минь надзвичайно жадібний і ненаситний хижак. Він поїдає інших риб більше, ніж щука. Має циркумполярное поширення. Зазвичай зустрічається в річках, що впадають в Північний Льодовитий океан. На території Росії минь поширений повсюдно у водоймах арктичної та помірної зон, в басейнах Балтійського, Білого, Чорного і Каспійського морів та в басейнах усіх сибірських річок від Обі до Анадиря на всьому їх протязі. Минь досягає довжини 1 м, маса до 5 кг, хоча зустрічаються окремі особини, що важать до 24 кг. В наших водоймах маса миня досягає від 1 до 2 кг. Статевої зрілості досягає у віці 3-4 років. Дуже плідний. Зустрічаються самки, які виметивают до 3 млн. ікринок. Нерестует в січні, коли водойми покриваються товстим шаром льоду. Живе минь до 22 років. Любить чисту холодну воду і вкрай чутливий до її забруднення. У літні місяці, коли вода сильно нагрівається, йде у глибокі вири, затемнені місця, ховається в нори, під корчі, камені. Стає малорухливим. У спеку минь не харчується. При виявленні місця стоянки в цей час його легко можна зловити руками. Минь — риба донна і, незважаючи на лінивий і млявий вигляд, дуже швидко і спритно плаває. Дорослий минь харчується рибою: найбільше пічкурами, йоржами і дрібними окунями, не нехтує і власної молоддю. Іноді при розтині у миня масою до 1,2 кг в шлунку виявляли понад 40 окунців масою 3-5 р. Особливо сильні спустошення виробляє минь взимку, коли апетит у нього зростає, а інша риба буває більш сонної і млявою, ніж влітку, в останні роки в уловах зустрічається рідше.

Окунь Редагувати

Окунь — типовий представник озер і річок. Як і щука, має саме широке поширення у водоймах Росії і Білорусії. Середня тривалість життя окуня 17 років. Статева зрілість настає на 4-5-му році. Зустрічаються дані, що окунь досягає розмірів до півметра і маси від 2 до 5 кг. По своїй хижацькій жадібності окунь не поступається щуку. Надзвичайно ненажерливий. Якщо перед ним багата здобич, він, ледве проковтнувши одну рибку, відразу ж слідом за нею ковтає другу і т. д., так що нерідко спіймані мальки, не поместившись у нього в шлунку, стирчать з рота. Окунь довго сидить у засідці, звідки кидається на здобич або ганяється за дрібними рибками. Їсть окунь будь-яку рибу, лише б вона була підходящої величини. Не дають пощади окуні і власним нащадкам. Вони не перестають харчуватися ні восени, ні взимку. Улюбленою їжею окуня є ікра цінних порід риб. Взимку, коли водойми покриваються товстим шаром льоду, окунь не припиняє розбійницький спосіб життя, знищуючи риб-малюків. Особливо ненажерливий він після нересту. Нереститься незабаром після щуки. В цей час починається гарна пора для любителів рибалок. Окунь віддає перевагу прохолодну воду і не любить плавати поблизу поверхні води, але коли там з'являються зграйки дрібних риб, за якими він полює, тут же піднімається з глибини. Однак він не живе на самому дні, а тримається неподалік від нього. Окунь активно плаває вдень, а після заходу сонця перестає рухатися і ніби дрімає. Не зовсім добре переносить спеку. В цей час він ховається в тінисті місця або в рослини, а потім продовжує полювання.

Сом Редагувати

Сом — одна з найбільших прісноводних хижих риб. Досягає розмірів до 5 м довжини, а маси іноді понад 300 кг. Такі гіганти, вважають вчені, зазвичай мають вік 80-100 років. У харчуванні сом не гребує нічим. Поїдає молюсків, жаб, навіть великих риб. Нерідко у пащі сома виявляються качки, гуси, водяні щури та інші птахи і тварини, які плавають в місцях проживання сома. Нереститься сом навесні або на початку літа, в чистій і тихій воді на «гніздах». Самка грудними плавниками викопує в грунті гнізда у вигляді ямки, в яку відкладає ікру. Кількість ікринок сягає 130 тис. метають Ікру самки у віці 4-5 років при температурі води 18-20°. Соми належать до числа дбайливих батьків. Після нересту охороняють запліднену ікру в «гніздах». Восени соми йдуть на зимівлю, залягають в ями часто досить численними групами, зариваючи голову у мул. Ловлять сома крючковими знаряддями, закидными неводами, рибальськими пастками. Сом — риба сильна. Бувалі рибалки стверджують: якщо потрапив сом на вудку, не так-то легко його витягнути. Боротьба з ним вже на самому початку обіцяє багато несподіванок. Буває так, що не рибалка вываживает сома, а сом водить рибалки разом з човном. Відчувши опір снасті, він намагається подолати його стрімким рухом по прямій. Стримувати його в цей момент немає сенсу. Слід відпустити 20-30 см ліски, іноді і більше, не допускаючи боротьби на короткій відстані. Чим далі хижак йде від берега, тим більше він втомлюється і тим реальніші шанси рибалки на перемогу. У процесі виведення сом стомлюється і залягає на дно. Тоді його легко взяти.

М'ясо сома дуже смачне, містить багато жиру і мало кісток. Сома можна розводити в спеціальних ставках, де багато малоцінною риби. Поїдаючи її, він порівняно швидко зростає. Сом живе в глибоководних водоймах, вирах, біля гребель у старих млинів, закоряженных ділянках.

Головень Редагувати

Головень, одна з найкрасивіших риб наших водойм. Кажучи «наших», мається на увазі водойми Липецької області, хоча це справедливо, мабуть, для всієї середньої смуги Росії. Ось що, наприклад, про нього пише Леонід Павлович Сабанєєв — опис головня: «...Головень дуже красивий. Спина у нього темно-зелена, майже чорна, боки сріблясті з жовтуватим відтінком, краї окремих лусочок відтінені блискучою темною каймою, що складається з чорних точок; грудні плавці жовтогарячі, черевні і заднепроходной – з червонуватим відтінком, а спинне і особливо хвостове пір'я – темно-сині, іноді кілька искрасна; очі порівняно дуже великі, блискучі, з буро-зеленою плямою зверху. Взагалі великий головень все ближче підходить до в'язю, але набагато довше, товстіше і широколобее останнього...».

У головнів спинний і хвостовий плавці темні, з чорною окантовкою по краях. Швидше за все це пов'язано з особливостями місць проживання, тому в якихось інших річках забарвлення і екстер'єр можуть незначно відрізнятися від вище сказаного. «В річках», тому що саме в малих річках та у верхів'ях великих річок, де велика кількість перекатів і джерел з холодною водою, він найбільш многочисленней: тут йому легше витримувати харчову конкуренцію з іншими хижаками, тут велика кількість корму як з неба, так і з дна у вигляді всіляких личинок, рачків і трави, а крім того ще й величезна кількість молоді риб, яку він із задоволенням поїдає.

Океанські і морські хижаки Редагувати

Акула Редагувати

Серед великих хижих риб найбільш відомі акули, 20 сімейств яких включає близько 250 видів. Для людини явно і потенційно небезпечні близько 50 їх видів, документально засвідчені атаки 29 видів. Практично важко відрізнити хижі види від нехищных. Тому слід побоюватися будь акули довжиною 1-2 м і більше, за винятком найбільшою (завдовжки до 10-15 м) китової акули, живиться планктоном.

Найбільш небезпечними для людини вважаються велика біла акула, або "акула-людожер", що має довжину до 11 м, тигрова акула, акула мако і австралійська акула. Напа дають на людину і молотоголовые акули, голова яких має з боків два великих виросту, на зовнішніх краях яких розташовані очі. В територіальних водах Росії небезпечні для життя акули відсутні, за винятком Японського моря, де вони можуть зустрітися в літній час. У Чорному морі є 2 види дрібних акул: катран ("морська собака", "колюча акула") завдовжки до 1-1,5 м і маленька (до 1 м) плямиста акула сциллиум. Вкусити ці акули можуть лише випадково при необережному поводженні водолаза. Катран, зігнувши тіло дугою, може стрімко нанести поріз і укол колючим шипом. Ці рани дуже болючі і довго гояться.

Великі акули наносять найбільш важкі рани, які в 50-80 % випадків призводять до загибелі постраждалого від кровотечі та шоку. Сила стиснення щелеп акули досягає 18 мс. Кількома укусами акула може розчленувати тіло людини на частини. Жорстка шкіра акули може пошкодити м'який гидрокомбинезон або гідрокостюм і сильно обдерти шкіру. Акула може вловити коливання води шумно пливе людини на відстані до 200 м, задовго до того, як вона почує запах крові. Найбільш часто акули нападають в тропічних і субтропічних водах між 15 і 16 годинами.

Мурена Редагувати

Небезпечні також мурени, які досягають у довжину 3 м при товщині тіла 30 див. Вони ховаються в підводних печерах, щілинах, заростях рослинності і коралів. Якщо людина раптово з'явиться біля притулку мурени або травмує її, то вона може своїми зубами нанести глибокі болючі рани. Описані випадки загибелі пірнальників, які змогли звільнити руку від мертвої хватки мурени. Поширена думка, що при укусі мурена вносить в рану отрута. Однак отруйність мурен достовірно не встановлена, і більшість дослідників вважають їх неотруйними.

Електричні риби Редагувати

Деякі риби можуть вражати людини електричним струмом. До них відносяться електричний сом, електричний вугор і кілька видів електричних скатів морських лисиць, які широко поширені в тропічних і помірних областях океанів. Зустрічаються в Чорному, Японському і Баренцовому морях. Живуть на мілководдях, більшу частину часу проводять на дні, зариваючись у пісок. Електричні вугри і скати здатні давати розряди електричного струму напругою від 8 до 350 і більше. При дотику до великого електричного схилу розряд струму може бути настільки сильним, що збиває людину з ніг і викликає сильну слабкість, запаморочення, порушення серцевої діяльності та дихання. Струм електричного вугра досить слабкий (зазвичай частки ампера), але іноді можлива поява коротких розрядів струму частотою до 300 імпульсів в секунду потужністю 1 кВт (500В2 А). Надання першої допомоги та лікування уражень хижими рибами проводиться за загальними правилами хірургічної обробки ран. Приймаються заходи до зупинки кровотечі, проводиться протишокова терапія, вводиться правцевий анатоксин, призначаються антибіотики. Потерпілого необхідно якомога швидше госпіталізувати.

При ураженні струмом електричного ската хворому потрібен спокій, за показаннями проводиться протишокову лікування. Одужання зазвичай проходить без ускладнень. Попередження уражень хижими і небезпечними рибами полягає в дотриманні мір безпеки при водолазних спусках в районах проживання небезпечних морських тварин. Водолази повинні бути проінструктовані про можливості появи цих тварин, заходи безпеки і застосовуваних засобах захисту (репеленти, випромінювачі різних конструкцій, альтанки-притулку, підручні засоби захисту та ін). Спуски повинні проводитися групою водолазів не менше двох осіб, з яких один є страхує і спостерігає за появою хижаків. Водолази повинні бути одягнені в гідрозахисну одяг, оскільки помічено, що акула набагато рідше нападає на одягнену людину, ніж на оголеного. Водолазне спорядження повинно бути пофарбовано в однотонний темний колір. Поблизу від водолазів повинна знаходитися альтанка-притулок з заздалегідь відкритою і взятої на стопор дверцятами. Біля місця спуску повинна бути шлюпка зі страхувальним водолазом і командою для кругового спостереження за поверхнею води і відлякування морських хижаків. В період проведення водолазних робіт в районі проживання небезпечних морських тварин категорично забороняється викидати за борт харчові відходи.

Інші морські хижаки Редагувати

Не меншу небезпеку, ніж акула, являє меч-риба, що має довжину до 4,5 м і озброєна твердим кістяним мечем. Великі барракуди, довжина яких досягає 2-3 м, швидко плавають, можуть раптово і стрімко нападати, завдаючи людині серйозні, важковиліковні рани своїми великими гострими зубами. Барракуди чуйно реагують на яркоокрашенные предмети і пересування води. Вітрильник може сильно поранити людину ударом шпаги, яка виділяє слиз. На місці ураження утворюється виразка, схильна до нагноєння.

Поведінку людини при зустрічі з морським хижаком Редагувати

Водолази повинні рухатися під водою спокійно і плавно, проявляти увагу і обачність, уникати контактів з незнайомими представниками морської фауни, проводити обстеження узкостей тільки шостому або щупом. При появі хижаків водолаз повинен негайно доповісти керівнику спуску, розрізати пакет з репелентом і зайти в альтанку-притулок або піднятися нагору, використовуючи при необхідності водолазний ніж для захисту від хижака. При відсутності альтанки-притулку водолази повинні підніматися одночасно "спина до спини", відштовхуючи хижаків підручними засобами. У ряді випадків акулу вдавалося прогнати, вдаривши її по носу, очей або зябер. Перебуваючи в районі можливого появи акул, водолаз при отриманні навіть незначної подряпини повинен вийти з води. Водолазні роботи в районах проживання небезпечних морських тварин забороняються:

  • в темний час доби без застосування спеціальних притулків або підводних будинків;
  • у місцях постановки і вибірки мереж, виходу стічних каналізаційних вод, скидних вод мясорыбокомбинатов та інших харчових підприємств;
  • при наявності кровоточивих ран і саден на тілі водолаза;
  • при появі великих морських хижаків;
  • безпосередньо після проведення підводних вибухових робіт у даному районі.

Випадкова вікі