FANDOM

Чехоня за зовнішнім виглядом не можна сплутати ні з якою іншою. За свою оригінальну зовнішність чехоня отримала багато назв – оселедець, тесак, шабля, косар та інші. Чехоня — смачна риба. Вона дуже цінується любителями за жирне і ніжне м'ясо. Зазвичай чехоня вживають у в'яленому, солоному і копченому вигляді. Однак у багатьох районах свого проживання, промисел чехоні заборонений і знаходиться під охороною навколишнього середовища, так як з-за численної рибної ловлі чисельність риби стала різко скорочуватися.

Опис Редагувати

Чехоня .jpg

Чехоня

Чехоня (від лат. Pelecus cultratus) відноситься до сімейства коропових і є цінною промисловою рибою стайного типу, яка поширена по всьому світу.

Чехоня має довге тіло, сплющене з боків, спину з зеленуватим забарвленням і черево світлого відтінку. Спинні плавці риби сірого кольору, а бічні – жовтуваті. Чехоня має саблевидное, стисле з боків тіло, пряма спина, опущене черевце, нижня щелепа круто загнуто догори. Спина у неї сірувато-бура, боки і черево сріблясто-білі, спинний і хвостовий плавці сірі, нижні мають червонуватий відтінок; очі, великі, сріблясті. Відрізняється чехоня і грудними плавниками, які дуже великі і за формою нагадують саму чехоня.

Розповсюдження і місця проживання Редагувати

Ареал проживання риби досить широкий. Риба в морях є напівпрохідний і в основному населяє прісні водоймища, річки і озера. Однак може жити і в морі при будь солоності. До місця проживання чехоні відносяться басейни морів: Балтійського, Каспійського, Чорного і Аральського. Мешкає вона у прісних водоймах Азії і Європи в країнах – Росія, Німеччина, Польща, Фінляндія, Швеція, Болгарія, Румунія, Угорщина, Австрія та інші. Серед річок, де багато чехоні можна виділити Дністер, Дніпро, Дон, Західна Двіна, Буг, Дунай, Кубань, Кура, Урал, Терек, Волга, Нева, Амудар'ї і Сирдар'ї, а також інші річки. Найбільш численна чехоня в озерах – Ладозьке, Онезьке, Ільмень, Сарыкамаш, Келифские озера. Мешкає також у водосховищах. Серед таких є Хаузханское водосховище.

Карта поширення чехоні.jpg

Карта поширення чехоні

У деяких районах чехоня має статус охороняється риби, і ловля на неї заборонене або строго контролюється владою. Серед таких районів можна виділити верхів'ї річки Дніпро, а саме Брянська область, річки Північний Донець та озеро Челкар. У цих районах чехоня вважається зникаючим видом.

Основним живленням риби є комахи, черв'яки, ікра і мальки інших видів дрібних риб.

Крім морського виду, є і прісноводна чехоня, яка мешкає в чистих водоймах на півночі Росії (у швидких річках, водосховищах і озерах).

Вік і розміри Редагувати

У зрілому віці ця риба досягає в довжину 60 см і важить до 1,5 м (зазвичай 400-600 м). На третьому чи п'ятому році життя, після повного дозрівання, риба нереститься з травня по червень у воді з температурою 20-23 градуси. Ікринки мають не клейку структуру і вільно плавають у воді. Мальки чехоні харчуються, в основному, зоопланктоном, а також наземними комахами і їх личинками.

Чехоня досягає статевозрілого віку в середньому 3-4 роки. У південних районах риба стає статевозрілої раніше – в 2-3 роки, а в північних навпаки – в 4-5 років. Середня довжина тіла статевозрілої особини чехоні – 15-20 сантиметрів. Також в залежності від регіону існують відмінності в часі нересту і способі метання ікри. Так в південних районах, нерест настає раніше, приблизно у квітнітравні, і самка викидає ікру порціями в два заходи. А в північних районах нерест настає у травні-червні та ікра выметывается одноразово. Але загальні подібності, все ж, існують. Середня температура води у водоймі при нересті повинна досягти 15-20 градусів тепла. Чехоня знаходить місце для нерестовища з несильним течією і глибиною близько 1,5-6 метрів.

Довжина чехоні зазвичай не більше 20-30 см при вазі 150-200 р. І лише деякі бувають до 50 см і важать 800-900г.

Процес метання ікри проходить досить тихо. Выметанная ікра має липку оболонку і діаметр 1,5 міліметра і осідає на дно. Після запліднення ікра розбухає і збільшується в об'ємі. Тепер її діаметр становить 3-4 міліметра. Плодючість однієї самки 30-150 тисяч ікринок в залежності від віку, розмірів самки і районі, де проживає чехоня. Ікринки дозрівають через 2-4 дні в залежності від температури навколишнього середовища, тобто води у водоймі. Тільки що вылупленные личинки чехоні маю довжину тіла в 5 міліметрів, але вони швидко ростуть і розвиваються і по початку харчуються своїм жовтком. А коли досягають десяти денного віку, переходять на планктон і харчуються виключно їм. До статевозрілого віку молодь чехоні зростає стрімкими темпами, а потім розвиток і зростання істотно сповільнюється. Перед нерестом нерестящіеся самці і самки живляться мало, зате після нересту починають посилено харчуватися. Живлення в основному відбувається вранці і в денний час, але особливо голодні можуть виходити на полювання і вночі.

Спосіб життя Редагувати

Спосіб життя чехоні.jpg

Спосіб життя чехоні

Чехоня мешкає в прісноводних річках, озерах і водосховищах. Може створювати прохідні і житлові форми життя в морях. Віддає перевагу глибокі і широкі ділянки річок і озер. На поверхні води її можна зустріти рідко. Ще рідше вона вистрибує з води. За таким заняттям її можна помітити хіба що в жарку пору року, коли над водою кружляти зграя комах. Тоді чехоня може вистрибнути, щоб поласувати свіжими комахами. Чехоня дуже активна і рухлива рибка, живе зграями і воліє осілий спосіб життя. Зграя живе на одній ділянці водойми, де в денний час веде активний спосіб життя і знаходиться в пошуках їжі, а вночі ховаються в затишних місцях або залягає в нерівності на дні водойми. Чехоня може мешкати на ділянці водойми на глибині до 30 метрів. Іноді чехоня можна зустріти на мілини з сильною течією, а ось густі зарості і місця з рослинністю, чехоня намагається уникати. Восени і навесні можна помітити великі зграї, які збирається чехоня і здійснює міграцію. Саме в такий час найбільш актуальна промислова ловля цієї риби. З настанням холодів, активність чехоні помітно спадає, і вона починає шукати ями для зимівлі. У холодну пору року чехоня проводить на дні в ямах і різних нерівностях дна.

В раціон їжі чехоні входить як тваринна, так і рослинна їжа. В молодості риба в основному харчується зоопланктоном і фітопланктоном, а з віком головним джерелом її їжі стають комахи, личинки, черв'яки і молодь риб. За комахами в літній час року чехоня вистрибує з води і вистачає їх на льоту. За молодими і недосвідченими рибками чехоня полювати наступним чином. Вона часто плаває зі своєю жертвою в зграї, а потім різким рухом кидається на жертву і йде на дно. Через якийсь час чехоня знову з'являється в цій зграї і починає шукати іншу жертву. Сама по собі чехоня – риба жвава і не з полохливих, атакує свою жертву швидко і жадібно. З таким же характером чехоня трапляється і на гачок, тому покльовка чехоні завжди різкий і добре помітна. Живиться чехоня в основному в денний час, а вночі ховається в своїх укриттях переважно на дні водойми.

Лов чехоні Редагувати

Лов чехоні.jpg

Лов чехоні

Самим оптимальним часом для лову чехоні є весна і осінь – час її міграції, коли риба збирається у величезні косяки. В цей же час у чехоні починається жор – найбільш інтенсивне годування. Навесні вона готуватися до нересту, а восени до зими. Це відмінна ознака для рибалок. Що стосується часу доби, то оптимальний варіант – ранок та денний час, так як чехоня веде переважно денний спосіб життя і вночі практично не годується. Так що спіймати чехоня вночі не надається можливим. Для лову краще вибирати глибокі і просторі місця водойми, так як в тісних і дрібних місцях, а також з густою рослинністю, цю рибу рідко можна зустріти. Також слід звернути увагу на стан води та дна. Дно повинно бути піщаним, а вода чистою.

Насадки для лову чехоні використовують різні і в залежності від сезону року. Найкраще клює чехоня на хробака і опариша, але влітку можна використовувати таких комах, як муха, бабка, коник, і ловити на поверхні води. Восени добре ловиться на молодь інших риб, а також можна обдурити чехоня шматочками пінопласту або поролону, яких риба візьме за хробака або личинку. Деякі рибалки використовують як приманки, і не без результативно, привабливі блешня і воблери.

Для більшого інтересу і азарту використовують такі снасті, як поплавкову вудку, нахлыстовую снасть, гумку і спінінг. При виборі снасті слід звернути увагу на її якість та оснастку. Так довжина вудлища повинна становити 4-6 метрів, діаметр ліски припустимо 0,2 міліметра. Для повідця волосінь використовується тонше – 0,15-0,17 міліметрів. Вибір гачка залежить від розміру та якості насадки, але частіше всього використовують №3-5.

Чехоня клює швидко і впевнено проковтує наживку. При клюванні поплавок різко йде під воду і в бік. Вываживать чехоня не складно, але дотримувати акуратність і обережність все ж варто. Виводити рибу акуратно і повільно, поступово підтягуючи волосінь до себе. Рибу виводити по поверхні води, а не піднімають над водою, так як може зіскочити (у чехоні дуже тонкі губи, і вони можуть порватися під вагою ваги риби). Якщо все зробити акуратно і без зайвого шуму і суєти, то на одному і тому ж місці можна наловити достатню кількість риби з однієї зграї. Але якщо зграю злякати, то доведеться перебиратися на інше місце. Також не варто старатися і довго ловити на одному місці, якщо покльовки довгий час немає. Зграя швидко пересувається, тому оптимальним варіантом буде ловити чехоня з човна. Тільки для цього доведеться використовувати весла, а не мотор, який може розполохати всю рибу. При лові чехоні не завадить невелика підгодовування, хоча цілком можна обійтися і без неї.

Чехоня в їжі Редагувати

Чехоня є низькокалорійним продуктом, який найбільш корисний в різних стравах дієтичного меню. Калорійність чехоні становить 88 ккал, а також у рибі міститься 2 г жирів і 17 г білків.

Чехоня являє собою рибу середньої жирності і в ній міститься велика кількість корисних білкових речовин. Жирність риби залежить від її типу, так чехоня волзька має маложирное м'ясо, а чехоня донська є більш великої і жирної рибою.

В м'ясі цієї риби міститься велика кількість корисних речовин і мікроелементів, таких як молібден, хром, магній, кальцій і фосфор. Ці речовини сприятливо впливають на обмін речовин, покращують процеси росту і зміцнення кісток, сприяють виведенню з організму шкідливих кислот.

У складі чехоні є нікель і фтор, які перешкоджають порушенням пігментації шкіри, формують зубну емаль, позитивно впливають на нервову систему, покращують ріст волосся і нігтів, а також сприяють регенерації клітин.

При регулярному вживанні чехоні в їжу поліпшується обмін речовин, нормалізується рівень цукру і холестерину в крові.

См. також Редагувати

ПОР Риби
Вугор європейськийГоловеньДніпровська марена‎ЄлецьЖерехКарасьКерченський оселедець‎КлепецьКороп •‎ КраснопіркаЛіньЛящМиньОкуньПіскарПлоскирка‎СазанСеврюгаСтерлядьТовстолобикУклейкаФорельЧехоняШпрот європейськийЩукаЯзь

Випадкова вікі