FANDOM

Мушка штучна являє собою більш або менш точну імітацію комахи або іншого організму на всіх стадіях його розвитку. В'яжуть (виготовляють) на гачку, застосовуючи для цього різні пір'я, шерсть диких і домашніх тварин, різнокольорові нитки, синтетичні матеріали та багато іншого. Мушкаштучна рибальська принада. Використовується в якості приманки лову хижої риби. Застосовується в таких видах рибної ловлі як нахлист і спінінг.

Загальна інформація Редагувати

Мушка

Штучна мушка

Живі комахи, звичайно, чудова принада для риби у вудінні нахлистом. Але їх треба ловити, зберігати, а головне — їх неможливо далеко закинути: багато з них слабо тримаються на гачку.

Тому давно стали замінювати живих комах штучними, одержали назву штучних мушок.

У російській риболовній літературі можна знайти опис мушок і блешень, що виготовлялися кріпосними селянами з високою майстерністю. У нас були і зараз є майстри, в'яжучі мушки без всяких пристосувань, просто на руках, сидячи на березі річки.

Штучні мушки мають багато переваг перед живими комахами: вони завжди під рукою, їх можна в'язати будь-якого розміру, вони міцні, витримують будь дальній заброс і мало страждають при виведенні риби. У них є, здається, тільки один недолік, саме той, що вони не живі, і риба не при всіх умовах їх бере. Тому область їх застосування дещо обмежена.

Штучні мушки зазвичай вживаються при лові на швидкій течії, де риба не може розглянути приманку у всіх подробицях, де її колись нюхати і пробувати. Але це загальне правило має винятки, які важко передбачити. Бувають на них покльовки і в стоячій воді, сірий день, при хвилі, при достатку риби, коли до мушці кидаються відразу кілька риб, при сильному жорі і т. д.

Види мушок Редагувати

Рибалки ловлять на мушки вже кілька тисячоліть, тому видів і модифікацій цієї приманки існує безліч. Найбільш популярні мушки наступних видів.

  • Суха мушка. Ці приманки названі сухим, оскільки плавають по поверхні води, не занурюючись. У більшості випадків вони зображують потрапило у воду комаха, наприклад, поденку або ручейника. Ловлять на сухі мушки будь-яку рибу, кормящуюся у поверхні, від плотви до головня.
  • Мокра мушка. Як не складно здогадатися, ці мушки імітують потонулих комах. Ловлять такими приманками переважно в середніх шарах води, а якщо збільшити мушку, то і у дна. Мокра мушка найбільш універсальна. Проковтнути опинилося у воді комаха вважають справою честі як хижаки та мирні риби.
  • Німфа. Німфи відтворюють вигляд улюбленої їжі більшості риб, які живуть під водою личинок комах. На німфу ловлять в середніх і придонних шарах. Зазвичай, чим більше німфа схожа на свій прототип, наприклад, личинку бабки або веснянки, тим ефективніше буде риболовля. Хоча нерідко той же головень або жерех бере будь-яку мушку без розбору. Особливо часто це відбувається на протязі, де часу на детальний огляд мушки у риби просто немає.
  • Стример. Для полювання на хижих риб нахлыстовики придумали спеціальну мушку – стример. Ця приманка названа мушкою тільки умовно, оскільки зображує малька. Зазвичай стримери мають видовжене тіло (їх в'яжуть на спеціальних гачках з довгою цівкою) і досить яскраву розмальовку. Стример не обов'язково копіює якусь конкретну рибку, достатньо, щоб він мав подібні з справжніми мальками обриси. Щука, окунь, судак, головень, жерех, язь – всі ці риби не пропустять хороший стример повз.
  • Інші принади. До них відносять імітації мишей, коників, рачків і т. п. Як правило, використовуються ті ж матеріали, що і при в'язанні звичайних мушок: пір'я, шерсть. Дуже уловисті на нашому півночі, зокрема в Сибіру, миші з оленячого хутра. На них кидається таймень, льонок, щука, а оскільки миша ведеться по поверхні – залишитися байдужим при бурхливій клюванні просто неможливо.

Класифікація штучних мушок Редагувати

Критеріїв для класифікації штучних мушок кілька. Для наочності наведемо їх разом.

  1. Спосіб використання штучної мушки. Основою класифікації в цьому випадку є спосіб лову, і мушки діляться на дві великі групи — сухі і мокрі.
  2. Складові частини штучної мушки. Це самостійний спосіб розподілу, оскільки сухі і мокрі мушки можуть мати характерні ознаки. Тут мова йде про мушках крилатих і безкрилих.
  3. Точність відтворення. Деякі штучні мушки ми в'яжемо по природним зразкам (точні імітації); при в'язанні інших виходимо з того, що певні форми або кольору для риб більш привабливі. Такі мушки ми називаємо фантазійними.
  4. Ентомологічний принцип. Окремі штучні мушки в'яжемо так, щоб імітувати конкретних комах. Тому ми їх класифікуємо на мушок, що імітують одноденок, веснянок, ручейников і т. д.
  5. Практичне призначення (ловля риб певного виду) При в'язанні штучних мушок ми можемо (в першу чергу за величиною, формою, кольором) заздалегідь визначити, яких риб на них можна буде ловити. Тому ми і говоримо про мушках форелевих, хариусовых, жереховых, ельцовых, лососевих і т. д.

Такий поділ, однак, для вязальщика мушок мало практично. Необхідно вибрати такі критерії класифікації, які, звичайно, відповідали б наведеним поділу, але одночасно допомагали б швидко орієнтуватися в практиці в'язання мушок.

Завжди треба пам'ятати про те, що основою системи класифікації мушок є ентомологічні критерії.

В'язання мушок Редагувати

Для виготовлення мушок необхідні прості інструменти і матеріали:

  • Штатив (тисочки) для кріплення гачка в процесі в'язання мушки.
  • Затиск-відтяжка для фіксація вільного кінця нитки або пір'я.
  • Гачки, які повинні бути легкими, пружними, міцними. Іноді застосовують і подвійні гачки. Розміри їх можуть бути різними — №3,5 – 8, найбільш ходовими є №№ 3-6.
  • Нитки з натурального або штучного шовку. Основні кольори — сірий, жовтий, коричневий, бурий, білий, чорний, рідше: червоний, темно-синій, зелений.
  • Пір'я двох типів. Це вузькі щетинисті пір'їнки з шиї старого півня. Найкращими вважаються вузькі, не скріплені між собою щетинками пір'я з майже паралельними краями. І махові пір'я з крил різних птахів, краще всього водоплавних. Зазвичай для виготовлення крилець штучних мушок використовуються тільки платівки, вирізані з цих пір'я. Колір пір'я — сірий, коричневий, бурий, білий, чорний.
  • Шерсть різних ссавців, у тому числі і кінський волос, для виготовлення хвостових придатків у поденок і інших штучних мушок. Для формування тіла, імітації різних деталей мушки придатна шерсть будь-яких інших тварин.
  • Водостійкий швидкосохнучий клей для закріплення окремих частин мушки і покриття їх захисним шаром. Клей треба брати прозорий, щоб він не змінював колір приманки. Покрита ним мушка повинна залишатися хоч трохи еластичною.
  • Інші матеріали — натуральна пробка для основи тіла деяких сухих мушок; поліетиленова плівка середньої товщини для прозорих крилець; металева фольга для обмотки тіла мушок і т. п.

Техніка в'язання штучних мушок Редагувати

Гачок №№4-6, закріплений у тисочках, від кільця до початку вигину, а потім у зворотному напрямку обмотують ниткою (таким чином, виходить 2 шари нитки). Обмотка повинна бути щільною і досить тугий. Вільний кінець нитки закріплюють петелькою і натягують затиском-відтяжкою.

Потім беруть відрізок півнячого пера довжиною 3-5 див Нижній кінець його кількома витками прикріплюють біля колечка гачка. Місце кріплення можна покрити клеєм, але це не обов'язково. Після перо кілька разів обмотують навколо цівки. У результаті виходить їжачок. Для мокрої мушки він повинен бути рідким, для сухої — густим.

Після обмотки залишається кінець пера (приблизно 1,5-2,0 см), який притискають до тіла мушки і щільно обмотують ниткою. Відрізавши надлишок, залишають пучок щетинок, що імітують хвостовий придаток мушки. Обмотку тіла можна продовжити до бажаної товщини. Потім роблять кілька петель, а нитку відрізають під їжачок, покривши це місце клеєм або лаком. Якщо щетинки у їжачка занадто довгі, їх можна підстригти.

Для потовщення тіла сухою мушки (якщо це потрібно) використовують корковий стрижень. Коли клей висохне, щетинки пальцями притискають до тіла приманки так, щоб вони опинилися поверненими назад під деяким кутом.

Особливості в'язання різних видів Редагувати

  • Пальмер, або волохату гусінь, роблять тільки як суху мушку, використовуючи іноді корковий стрижень. Сам процес виготовлення аналогічний описаному вище. Єдина відмінність полягає в тому, що перо підбирають достовірніше (6-10 см) і обмотують спіраллю уздовж всього тіла майбутньої приманки. Її колір — від коричневого до чорного, рідше — червоно-бурий.
  • Поденку виготовляють тільки як суху мушку. На гачок №№ 4-6 з відносно довгою цівкою надягають довгий, трохи вигнутий корковий стрижень. До нього для формування хвостового придатка прикріплюють 3 кінського волоса або що-небудь подібне. Потім починають обмотку, в процесі якої до передньої частини приєднують 2 крильця, вирізані з пера, і невелике пір'їнка. Пір'їнка намотують спереду і ззаду крилець, закріплюють ниткою і покривають клеєм. Колір штучної мушки — від жовтого до коричневого. Цю приманку успішно застосовують з кінця весни до середини літа.
  • Моль зазвичай виготовляють теж як суху мушку. В'яжуть її на гачках №№ 3,5-5 з цівкою середньої довжини так само, як і універсальну мушку, з тією лише різницею, що у молі немає хвостового придатка, зате є лускаті крильця з пера. Найпопулярніші кольори молі — білий, коричневий і сірий. Білу моль застосовують при лові в сутінки.
  • Муху в'яжуть на гачках №№ 3,5-6 з відносно короткою цівкою. Для сухих приманок може бути використаний корковий стрижень. Тіло формують товстим, кругловатым. Крильця вирізують з пір'я або тонкої поліетиленової плівки, щетинок роблять небагато. Тіло приманки зазвичай покривають клеєм або лаком, так як воно має бути блискучим. Колір тіла мух — від темно-сірого до чорного або від металево-синього до зеленого. Застосовують ці мушки в кінці літа або ранньої восени.
  • Мурашки виготовляють найчастіше як мокру мушку. В'яжуть на невеликих гачках (№№ 3-5) з довгою цівкою. Спочатку намотують головогрудь і черевце. Після цього прикріплюють невелике перо, яким для імітації ніжок кілька разів обмотують цівку гачка. Тіло мурашки покривають клеєм або лаком. Колір головогруди зазвичай буває бурим (рудим) або чорним, черевця — темно-сірим, майже чорним. Мураха — це дуже уловиста мушка, особливо на початку весни і восени.
  • Павук — мушка невеликого розміру, яку зазвичай в'яжуть на гачках №№ 3,5-5 з короткою цівкою. В'язання досить копітка, так як одночасно з формуванням округлого тіла необхідно прикріпити 8 товстих ніжок з кінського волосу або окремих волокон пташиного пера. Колір штучних павуків — від рудого до темно-сірого. Іноді бувають і інші забарвлення. Найчастіше цю приманку як мокру мушку використовують пізньої осені, коли починає літати павутина.
  • Мушка-блешня являє собою комбінацію мокрою мушки з крихітним обертовим пелюсткою. Для цієї приманки часто використовують універсальну мушку, яку іноді в'яжуть на двійника. Таку приманку з успіхом застосовують на швидкому плині.
  • Стример — це велика і довга мокра мушка, що зображає малька. В'яжуть стример на гачках №№ 6-8 з дуже довгою цівкою або на двох гачках стандартним способом. Зверху прикріплюють 1 або 2 (з однієї або з обох сторін) довгих пера, які повинні покривати всю мушку, маскуючи при цьому гачки. Зазвичай яскраво забарвлені стримери застосовуються для лову великих лососів, кумжі, тайменя, ленка, форелі, але це, так сказати, класика. Взагалі, стримери і мухоблесны придатні для лову багатьох риб, а особливо гарні вони при вудінні окунів, головнів, язей, чехоні, плотви, краснопірки і уклейки.
  • Воблер-стримери — пір'яні приманки з об'ємною лопатою, завдяки якій при проведенні прискореної вони здатні швидко занурюватися на значну глибину. І це притому, що важить пухнаста принада всього 8 р. Правда, намокаючи, вона важчає вдвічі і легко закидається навіть при зустрічному вітрі. Головка стримера забезпечена грузилом, а цівка, приховане в пір'ї гачка, вкрите шаром легкого плаваючого пластику. З-за цього, перебуваючи у воді у вільному стані, принада перебуває у вертикальному положенні, а при нерівномірному проводці не тільки коливається і хитається, але ще і здійснює стрибки, перевалюючись з голови на хвіст.

Ловля на мушку Редагувати

Техніка лову нахлистом

Ловля на мушку нахлистом

Якщо ви вперше зібралися ловити рибу на мушку, то повинні розуміти, як різні ситуації впливають на поведінку комах.

Наприклад, при падінні на воду, комахи прикладають максимум зусиль для того, щоб злетіти. Однак найчастіше їх активну борсання у воді надає кардинально протилежний ефект – крила і тіло комахи намокає, і воно гине.

Ловля риби на мушку припускає падіння на поверхню води штучної мушки, в цей час рибалка повинен не позіхати – покльовка риби послідує негайно, адже вона чекає свою здобич. Навіть при відсутності клювання рибалка повинен продовжувати рух мушки по воді – це спровокує у риби інстинкт хижака.

Якщо мушка буде лежати на поверхні води без руху, ні про яку клюванні не може бути й мови. Один з найбільш поширених способів лову на мушку є спосіб нахлист. При даному методі лову проводка, як правило, складається з підтяжок. Що це означає? Потрібно підтягнути на 12-20 сантиметрів волосінь, пройти трошки вздовж берега і знову підтягнути волосінь і так далі. Причому такі підтяжки треба робити без ривків, з однаковими часовими інтервалами, щоб не злякати рибу. Дуже часто рибалки застосовують і інший спосіб: вони намагаються ковзати по водній поверхні мушкою без зупинки, лише зрідка поддергивая нею, імітуючи, таким чином, тонуче комаха.

Випадкова вікі