FANDOM

Влітку і восени багато рибалки-любителі займаються дуже цікавою та захоплюючою ловом щук. Ловля щук на спортивні снасті в Україні дозволена повсюдно. Спеціально для лову тільки одних щук рибалки виїжджають рідко. В основному їх ловлять поряд з іншою рибою.

Опис Редагувати

Shuka
Щука — рід прісноводних риб, єдиний в сімействі щучих. У довжину щука може досягати 1,5 м, а масою до 35 кг (зазвичай до 1 м і 8 кг). Тіло торпедовидное, голова велика, широка паща. Забарвлення мінлива, залежить від оточення: в залежності від характеру та ступеню розвитку рослинності може бути сіро-зелений, сіро-жовтуватий, сіро-бура, спина темніша, боки з великими бурими або оливковими плямами, які утворюють поперечні смуги. Непарні плавці жовтувато-сірі, бурі з темними плямами; парні — помаранчеві. В деяких озерах зустрічаються сріблясті щуки. Тривалість життя окремих особин може доходити до 30 років.

Щуки, надзвичайно ненажерливі хижаки. Харчуються вони в основному рибою (пліткою, окунями, гольянами). Найчастіше довжина щуки до 1 м (зрідка до 1,5 м, маса до 8-12 кг (зрідка до 35 кг). Тіло видовжене, стріловидне, з великою головою і широкою пащею, усіяною численними гострими злегка спрямованими всередину зубами. Зяброві перетинки не приращены до межжаберному проміжку. Спинний і анальний плавники відсунуті далеко назад. У спинному плавці 5-9 неветвистых і 12-16 гіллястих променів, в анальному відповідно 4-8 і 10-15. Луска дрібна, тонка (в бічній лінії, розташованої вище середини тіла, від 116 до 144 лусочок).

Забарвлення тіла щуки плямиста, темні смуги розташовуються поперек тіла. В залежності від умов існування вона може мати сіро-зеленуватий, сіро-жовтуватий або сіро-бурий відтінок. Спина, як правило, темна, черево білувате, з сірими цяточками. Спинний, анальний та хвостовий плавці бурі, з чорними плямками, грудні та черевні — жовтувато-червоні. Загальна забарвлення щуки піддається значним змінам, що залежать від віку, пори року (з віком, наприклад, забарвлення її стає більш темною). Темний колір мають щуки, що мешкають в замулених ставках з каламутною водою.

Розповсюдження Редагувати

Поширена щука в прісних водах Євразії і Північної Америки. Живе звичайно в прибережній зоні, водних заростях, в непроточних або слабопроточних водах. У річках, озерах, ставках щука веде осілий спосіб життя. Може також зустрічатися і в опріснених частинах морів — наприклад в Фінській, Ризькій та Куршській затоках Балтійського моря, в Таганрозькій затоці Азовського моря. Поширена щука дуже широко: її ареал охоплює майже всю Європу, північну Азію і Північну Америку, де крім європейської щуки живуть ще три види щук; вона численна в басейнах Балтійського, Чорного, Каспійського та Аральського морів, на півночі зустрічається від Кольського півострова до Анадиря; в басейні Амура живе особливий вид амурська щука.

Вік і розміри Редагувати

Співвідношення віку і ваги щуки

Співвідношення віку і ваги щуки

Європейська щука — риба велика, ловля щуки у 5-6 кг звичайна, іноді зустрічаються особини довжиною понад півтора метрів, що важать до 24 кг. В озері Ільмень в 1930 р. була спіймана щука, потянувшая 34 кг; на початку минулого століття ловили екземпляри до 36-38 кг. В 1906р. з озера Пюхиярви, що на Карельському перешийку (нині озеро Відрадне), щуку витягли 26,5 кг, це, напевно, рекордний для області примірник лову щуки. Самки у щуки крупніше самців, найбільші в кожному водоймищі риби завжди самки.

Розповіді про лову щук нібито гігантських розмірів в минулому, наприклад, про щуку з кільцем імператора Фрідріха II Барбаросы, яка прожила ніби 267 років і мала довжину 5 м 70 см, не що інше, як фальсифікація. Виявилося, скелет довгожительки, який зберігався в соборі міста Мангейма, був складений з декількох хребців великих щук.

Спосіб життя Редагувати

Щука — хижак, недарма її називають річковим розбійником. Існує приказка: На те і щука в річці, щоб карась не дрімав. Тут все сказано. Вже 15-міліметрові мальки щуки полюють на крихітних личинок колюшки або коропових риб, хоча в цей час вони в основному харчуються зоопланктоном. Щурята довжиною 5 см повністю переходять на живлення рибою. Годується щука круглий рік, хоча взимку активність живлення різко знижується. У меню дорослої щуки будь-яка риба: від гольцов і бичків-подкаменщиков до сігов, лящів і самих же щук. Більшість великих хижаків, щука не утворює скупчень і живе поодинці або невеликими групами з однорозмірних особин, бо своїх менших побратимів більш великий риби просто з'їдають. Це особливо властиво щуку там, де риб мало, а самої хижачки багато; існують озера, де живуть практично одні щуки.

Образ жизни щуки
Зростає щука дуже швидко і вже на третьому році життя може досягати майже півметрової довжини. Не рідко при лові щуки виявляється, що вона заковтують дуже велику здобич: максимальна величина жертви досягає трьох чвертей довжини хижака. Там, де при лові щуки виявляється, що її багато, часто трапляються різні риби зі слідами її зубів на тілі. Їдять щуки і жаб, пуголовків, линяють раків, пташенят водоплаваючих птахів та звірів, які потрапили у воду.

Серед рибалок існує думка, що під час зміни зубів щука не харчується. Це не так. Зуби у хижачки змінюються поступово, не відразу, втрата одного двох зубів ніяк не відбивається на її апетиті. Зміна зубів, згідно тому ж думку, відбувається у щук відразу після метання ікри, тому, мовляв, отнерестившаяся щука і не ловиться на живця або блешню. Це теж не зовсім так: зуби у щук змінюються починаючи з весни, процес триває все літо. А не бере щука приманку з інших причин: швидше за все, вона просто відпочиває і набирається сил після нересту.

У різних водоймах щука має різні розміри, трохи відрізняється за способом життя і звичками, водиться в різній кількості, але є самим численним хижаком наших річок і озер. Жадність та ненажерливість її загальновідомі, тому зловити щуку набагато легше, ніж будь-яку іншу велику рибу.

У природних водоймах самці щуки починають розмножуватись на четвертому, рідше на третьому році життя, а самці — на п'ятому. Нерест щуки відбувається при температурі 3-6 °С, відразу після танення льоду, біля берегу на глибині 0,5—1 метр. Під час нересту риби виходять на мілководдя і шумно плескаються. Звичайно на нерест спочатку виходять найменші особини, а останніми — найкрупніші. В цей час щуки тримаються групами: 2-4 самці біля однієї самки; біля великих самок — до 8 самців. Нереститься щука ранньою весною біля самих берегів, коли водойми ще не повністю розкриваються від льоду. Після закінчення нересту і невеликого відпочинку вона починає посилено харчуватися. В цей час щука добре бере живця, різні блешні, штучних мишок і нерідко земляного хробака.

В залежності від пори року, стану погоди і віку щука займає місця з таким розрахунком, щоб можна було сховатися за маскуючими предметами, що знаходяться у воді і щоб був ближче корм. Дрібна до середня щука тримається ближче до берегів, у кромки очерету й водоростей, де їй краще замаскуватися під навколишні предмети і легше знайти собі поживу серед безлічі дрібної риби, що мешкає в прибережній смузі. Велика щука полюбляє глибокі місця, але також розташовані біля затоплених кущів, корчів, водоростей.

У яскраві сонячні дні щуча дрібниця і більш великі щупаки підходять погрітися до берегів і, майже впершись хвостом в берег, нерухомо стоять довгий час. Великі, многокилограммовые щуки берегів хвостами не підпирають, але також люблять поніжитися серед густих заростей трави, виставивши широкі спини під гарячі промені сонця. Потривожені, вони з гучним сплеском йдуть в глибину, але від місця відпочинку далеко не відпливають. Опинилася на галявині, де менше трави, щуку набагато легше зловити на спортивні рибальські снасті, і тому потрібно прагнути вигнати її з густої трави на більш чисті прогалини.

Ловля щуки Редагувати

Щука — бажана здобич для рибалок-любителів, а ловля її — захоплююче заняття. Щуку ловлять спінінгом, доріжку, гуртки, жерлицы, ставками, рідше — звичайною вудкою і на донку. Найкращим часом для цього є весняний період, коли щука бере майже протягом всього дня. Правда, перші 10-12 діб після нересту вона тримається на глибоких місцях, буває млявою і практично не йде на спінінг. Але потім починається 2-3-тижневий весняний жор, коли щуку ловлять на будь-яку снасть. У річках вона найкраще ловиться на плотву, єльця, піскаря, головня, в озерах — на плотву і окуня, часто віддаючи перевагу останньому; у ставках — на карася, плотву, червоноперку. Слід зазначити, що навіть в однотипних водоймах щука до одним і тим же живцам ставиться по-різному.

Для лову щуки краще застосовувати коливаються, середнього розміру блешні, виготовлені з міді, латуні і мельхіору. Метал це не потрібно начищати наждачним папером і шліфувати сукном до дзеркального блиску, як це роблять багато рибалок, а слід залишати його таким, який він є. Виключно з кращого боку показали себе блешні, виготовлені за методом Н. Сквирського. Такі блешні непридатні для лову щуки і окуня з-за їх великого розміру і ваги. Але сама форма їх, легкість і зручність закидання при використанні на будь-якому водоймі та здатність своєю грою у воді ввести в оману будь-яку рибу підказали мені можливість використовувати таку універсальну приманку для лову щуки і окуня.

Щука будь-якого віку любить місця з водною рослинністю. На чисте дно вона виходить тільки на жировку і при переходах з одного місця на інше. На початку риболовного сезону трава, де ховається щука, ще мала і не заважає проведенню будь блешні, до літа вона виростає настільки, що верхівки її трохи ховаються під тонким шаром води, а здебільшого виходять на її поверхню окремими острівцями або цілими заростями. Вудити рибу, в таких умовах на блешню з грузилом або важку коливну практично неможливо. Тут і виручає невелика блешня, зроблена за формою блешні Сквирського, а також модернізована заводська блешня, яка при правильній обробці також дуже хороша.

Блешні малого розміру при лові спінінгом не летять на велику відстань і для лову з берега, де потрібні далекі заброси, мало придатні. Маючи невелику надувний човен, можна обловити великий ділянку, переміщаючись на неї з місця на місце. На легкої гумовому човні або на човні типу Мрія можна обловити ділянки і вікна між трави, латаття і очерету без далеких закидів.

Ловля щуки на живця

Ловля щуки на живця

, яка Мешкає в траві щука не пропускає нагоди схопити приманку, рыскающую, як риба, над головою. Покльовки при такій проводці блешні щука робить дуже різкі тому, що вона зазвичай кидається за приманкою з малої відстані і вистачає блешню тоді, коли вона вже її проходить.

Попавшись на гачок, щука веде себе дуже бурхливо. Переконавшись, що прості скажені ривки і трюки не допомагають, вона може прийняти вертикальне положення і, впираючись хвостом об воду, трясе головою з роззявленою пащею, щоб вибити гачок з губи. Якщо такий прийом не допомагає, вона, навпаки, стає головою вниз і намагається заритися в саму багату і міцну траву, з якої витягнути її вдається не завжди. Використовуючи цей маневр, риба нерідко зривається і йде.

При лову великої щуки ніколи не можна передбачити, що зробить ця неймовірно сильна і верткая риба. Від її ривків лопається лісу і ламаються гачки такої міцності, які можуть витримати натиск тайменя, що перевищує її за розмірами в два рази.

Влітку щука дуже непостійна, і бувають дні, коли вона з дивовижніше жадібністю бере на будь-яку наживку (іноді аж до великого хробака), то веде себе дуже мляво, а то й зовсім не реагує навіть на саму улюблену і привабливу насадку. Найцікавішою зі спортивної точки зору вважається ловля щуки восени, коли приблизно з вересня вона починає добре брати, стає енергійної і чинить запеклий опір при виведенні. Восени і взимку щука виходить на полювання досить пізно, але зате однаково добре ловиться весь день. Щука — дуже швидка і сильна риба. Потрапивши на гачок, вона всіма силами намагається звільнитися від нього, роблячи неймовірні «піруети».

Успіх ужения взимку у великій мірі залежить від правильно обраного «щучого» місця. Такі місця рибалка може відшукати, розраховуючи тільки на власний досвід, спостережливість і знання екологічних особливостей цього виду. Взагалі ж хорошими місцями для лову щуки є староречья, глибокі плеса, місця біля гребель нижче водозливу, заплави, у затоки, що межують з швидкою течією ями, місця у обривистих берегів.

Найсмачнішою вважається щука у віці 2-3 років. Її смажать, використовують у вусі. Більш великих риб зазвичай фарширують. У англійців в середні століття щука вважалася самою смачною і дорогою рибою, римляни ж ставилися до неї з презирством. В даний час, незважаючи на звичайність цієї риби, на її м'ясо існує постійний попит і, більше того, в деяких країнах страви з щуки відносять до розряду вишуканих.

См. також Редагувати

ПОР Риби
Вугор європейськийГоловеньДніпровська марена‎ЄлецьЖерехКарасьКерченський оселедець‎КлепецьКороп •‎ КраснопіркаЛіньЛящМиньОкуньПіскарПлоскирка‎СазанСеврюгаСтерлядьТовстолобикУклейкаФорельЧехоняШпрот європейськийЩукаЯзь

Випадкова вікі